Hvorfor købe hestevogn, når man kan købe Tesla?

hestevogn_lille

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Politikerne planlægger at bruge flere millioner kroner på en informationskampagne om DAB. Men er DAB fremtidens digitale radio? Ikke ifølge Gramex’ direktør. Han kalder det penge ud af vinduet at satse på en teknologi, der så godt som allerede er forbi.

Digital radio skal give radio i bedre kvalitet – på samme måde som da Danmark for fem år siden skiftede de analoge, “gammeldags” tv-signaler ud med digitalt tv. Det er tanken bag politikernes DAB-strategi, hvor de i den kommende tid planlægger at bruge 10 millioner på en informationskampagne, der kan klæde danskerne på til et skifte fra FM til DAB.

En plan, der ifølge Gramex’ direktør, John R. Kristensen ikke står mål med virkeligheden. DAB er ifølge ham allerede overhalet af nyere teknologier som fx streaming.

– Fremtidens lytning sker helt klart på internet gennem 4G- og senere 5G-mobilnettet, så man skal ikke bruge 10 millioner kroner på en informationskampagne for en teknologi, der fra starten er forældet, forklarer han og opfordrer på det kraftigste politikerne til at genoverveje deres planer for udrulningen af DAB.

– Radiobrugere på 15-35 år går ikke i Fona og køber en DAB-radio – hvorfor skal vi så politisk ”gennemtvinge” den teknologi? Folk hører generelt musik på FM radioer i hjemmet eller i bilen – og en overvejende del af især den yngre målgruppe hører udelukkende musik og radio på deres mobile tablet, iphone mv. Når DAB-radioen tilmed er dårligere teknologi i forhold til FM, er det som at forsøge at lancere hestevogne, når man kan få en Tesla-bil, lyder det fra Gramex-direktøren.

Læs mere

Berlingske: Rygende slagsmål om dansk radio 

Træk nødbremsen på DAB

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare