Hvor stammer musikken fra?

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

noder_lille

Når Eurovision Song Contest skydes i gang med sin velkendte trompetfanfare, og bruden svæver hen over gulvet til brudevalsen, har man en klar fornemmelse af, at musikken er som skabt til lejligheden. Men det er den faktisk slet ikke. Mange af de melodier, som vi bruger i hverdagen og forbinder med helt særlige begivenheder eller ritualer, er store klassiske mesterværker, der er komponeret mange år forinden til helt andre formål.

Hverken Beethoven, Mozart eller Strauss havde brudepar eller Melodi Grand Prix-seere i tankerne, da de skrev deres kompositioner. Alligevel er deres værker mange år efter blevet synonym med store begivenheder.

Der er vel næppe nogen, der tænker på balletten ”Et Folkesagn”, når brudeparret danser brudevals på bryllupsaftenen. Men melodien er rent faktisk en del af et større værk skrevet til netop denne ballet af Niels W. Gade.

Eller tag for eksempel den nyligt overståede Eurovision Song Contest. Den lille melodistump, der indledte hele showet; den officielle Melodi Grand Prix-sang, som for mange er blevet synonym med hele Eurovisionen, er i virkeligheden et stykke af Beethovens niende symfoni ”Ode til Glæden” skrevet i 1823.

For slet ikke at tale om titelmelodien til ”Rumrejsen år 2001”, der er indbegrebet af Stanley Kubricks kultfilm fra 1968. Eller er den? Melodien er oprindeligt fra orkesterværket “Also Sprach Zarathustra” komponeret af Richard Strauss.

Og hvor mange tænker Mozart, når de synger “Alfabetsangen” eller “Twinkle Twinkle Little Star” med deres børn? Dét, der oprindeligt var en fransk folkemelodi, blev for alvor verdenskendt, da den østrigske komponist lavede sine 12 variationer over temaet, der i dag er en del af pensum for samtlige, danske skolebørn.

Der er sikkert også en forælder eller to, der har nynnet hovedtemaet i 3. sats af Mahlers 1. symfoni for deres børn, inden de skulle falde til ro uden nødvendigvis at vide, at det var den. Melodien (i en dur-version) er nemlig bedre kendt som børnesangen “Mester Jakob”.

Og når vi er ved børnene; så kan de lige så godt lære fra starten, at “Seven Nation Army” rent faktisk har en tekst og hverken er skrevet til fodboldstadion eller FIFA computerspil. Det er nemlig The White Stripes, der står bag hittet, der nu er blevet fodboldkending og kogt ned til syv skrålende lå-lå-lå’er.

Der er masser af eksempler, hvor musikken har fået sit helt eget liv, som ikke nødvendigvis har noget med den oprindelige kontekst at gøre. Gå selv på jagt efter flere; der gemmer sig sjove historier og rigtige musikere og komponister bag de fleste melodistumper.

På vores hjemmeside kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at bruge indspillet musik i fx en film, en reklame, til en sportsbegivenhed eller en anden offentlig fremførelse.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare