Gramex tur–retur

Af Rie Toldam Knudsen, Gramex

Tre piger i hvide sommerkjoler synger og danser en serie med klap og hop til.

Jeg har fået lov at smugkigge på The Lecheritas – ”de små mælkepiger” – og deres Take Me To Marbella, der om kort tid bliver udgivet på det største spanske independent pladeselskab Blanco Y Negro.

Bag det måske kommende sommerhit, der har rod i en spansk børne-klappe-remse, står den danske producer og sangskriver Jacob Johansen. Pigen yderst til højre er hans datter, Franciska, på 9.

Efter nogle år i stald hos en engelsk agent er Jacob netop vendt tilbage til Gramex. Jeg har fanget ham på en mobil på solkysten til en snak om agenter i musikbranchen. Og om hvad solen gør ved musikken.

Hans seneste projekt er, som han selv siger, lidt ved siden af det, han normalt går og laver.

– Efter jeg er flyttet til Marbella, har jeg fået øjnene op for en anden mere ubekymret genre musik. Hernede skinner solen året rundt, så du laver lidt mere care free musik: mindre undergrund, mere good times og knald i låget.

Sit internationale gennembrud fik Jacob indenfor club-genren i midten af 2000-årene, hvor han sammen med sin producer-makker Morten Lambertsen under navnet Morjac hittede med blandt andet nummeret Stars. Via den engelske DJ Pete Tong, der sikrede dem tre såkaldte ‘essential new tunes’ inden for kort tid, fik de hurtigt hul igennem til BBC og England. Og så gik det stærkt. Så stærkt som det nu kunne gå inden for en dengang snæver club-scene. Det gav blandt andet arbejde med navne som Lenny Kravitz og Beyoncé.

– Interessen fra musikbranchen de år betød, at rigtig mange kreative entreprenører tilbød sig. Det var på det tidspunkt, jeg indgik aftaler med private agenter i håb om, at de ville lægge ekstra arbejde i at inkassere mine vederlag verden over.  De havde et incitament, da jeg afgav nogle procenter for den service.

– Som musiker og sangskriver har du ganske simpelt ikke arbejdstimer nok til at dykke ned og overvåge alt, hvad der foregår. Det er derfor, du sætter en til det. Men i den her branche skal du kende folk rigtig godt. Det er et nemt sted for små kreative iværksættere at skaffe lidt ekstra i kassen. Man kan miste ret meget kontrol ret hurtigt – til de forkerte.

Jacob Johansen har ikke direkte dårlige erfaringer med brug af agenter. For ham er det først og fremmest et spørgsmål om tillid og mavefornemmelse i en uigennemsigtig branche.

– Jeg kan ikke sige direkte, at jeg er blevet snydt, men jeg er i hvert fald aldrig blevet snydt af Gramex. Jeg har aldrig haft mistillid til, at Gramex skulle lave numre med udøvende kunstneres vederlag.

– Gramex ved man, hvad er – det andet kan være lidt af et lotteri. Du aner ikke, om agenterne betaler videre til dig. Og du har ikke en chance for selv at gennemskue det medmindre du afsætter tiden.

– Så i bund er grund handler det om ”gut feeling”. Hvor tror du, dine interesser bliver varetaget bedst.
At pleje netop ”de gode folk” og sit netværk er en fast og central del af arbejdet som musiker og producer for Jacob Johansen. Derfor rejser han jorden rundt flere gange om året til konferencer og messer.

– I dag kan du styre det hele fra soveværelset, men det er stadig face to face-kontakten, der tæller. Det er også derfor, jeg har valgt at flytte mig selv, familien og mit studie her til Sydspanien. Via Malaga lufthavn er du connected til hele verden, og det er nemt at komme hertil. Og chancen for, at folk vil komme og arbejde med dig, er dobbelt op, når du spørger, om de vil komme et smut til Marbella med swimming pool, udsigt over Middelhavet og Marokko i baggrunden i stedet for Danmark.

Har du gode råd til andre musikere med en international karriere – eller drømmer om en?

– Min ældste søn, Carl på 19, der spiller i bandet Point Blank og producerer under navnet Carl Tio, har jeg opgivet at rådgive om musikbranchen. Ud over det mest grundlæggende så som at sørge for at være bedre end de andre til det, man laver, og stå tidligere op om morgenen, er det helt og aldeles umuligt at spå om, hvordan branchen ser ud om tre år, og hvor mulighederne ligger. For tre år siden var der heller ingen, der kunne forestille sig, hvad der sker lige nu.

– Derudover er det en god idé at få et godt forhold til Mikael Højris fra DMF. Han har altid på den danske front været en støtte for mig. Det er vigtigt at kunne rådføre sig med folk, der ved, hvad der foregår. Det er ikke det samme som at rette sig efter dem.

– Talent er et krav – et minimum. Så skal du have det sidste held, timing, vedholdenhed og lidenskab. Det vigtigste er at være passionate omkring det, du laver. Det er en drøj tur for de fleste, så hvis ikke man har lidenskaben med, kan du ikke stå imod, og så skal man finde på noget andet at lave.

– Og så er du nødt til at have gode folk omkring dig. Du er nødt til at afgive kontrol for at komme nogle vegne. Det er det sværeste, og det er her, man skal være forsigtig, og her, det er svært at navigere – selv for de meget erfarne.

Læs mere

 

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare