Gramex på færøsk

FO_festival_fotokristfridtyril
G! Festival i Gøta. Foto: Kristfrið Tyril

Tónleikur betyder musik. Tónleikarar er musikere. Men hvad betyder Koda og Gramex for musikken på Færøerne, der har haft sin egen ophavsretslov i nu godt et år?

Som led i indsatsen for at styrke dialogen med det færøske musikliv og vores medlemmer på Færøerne tog Gramex denne sommer med vores kolleger i Koda nordpå til G! Festival i Gøta og Summar Festivalur i Klaksvik.

Her mødtes vi med musikere og sangere, medlemmer og kunder i vores stand, i teltene og foran og bagved scenerne. Blandt dem en håndfuld færøske kunstnere, vi er glade for nu at kunne kalde vores ambassadører på Færøerne.

Her giver de deres bud på, hvad Koda og Gramex betyder for dem hver især:

eivør_koda
Eivør på Summar Festivalurin 2014. Foto: Koda 

Naturligt at betale for musik

Eivør Pálsdóttir valgte musikken som profession, da hun var 16 år gammel. Siden har hun rejst verden rundt med sin musik og er blandt de mest populære kunstnere fra Færøerne.

Eivørs musik bliver brugt meget, både i fjernsyn, radio, til koncerter og andre arrangementer, men også for at skabe stemning i butikker og caféer.

Eivør ser Koda og Gramex som venner, der har hjulpet hende med at leve af sin musik.

– Lige siden jeg udgav min første cd i 2000, har jeg været medlem af Koda og Gramex. På den måde har jeg sikret mig vederlag, når min musik bliver brugt. Det har været af afgørende betydning for mig rent økonomisk.

Eivør påpeger også, at Koda og Gramex også udfører et betydningsfuldt arbejde for at ændre holdningen til, at det er lige naturligt at betale for brug af musik som det er at betale for en fisk eller noget andet.

– Med Koda og Gramex er mine rettigheder i gode hænder, og jeg kan fokusere på det, jeg bedst kan lide at gøre – at skabe kunst.

Benjamin_Petersen_Foto_Christa_Reynheim
Benjamin Petersen. Foto: Christa Reynheim

Koda og Gramex hjælper mig med at leve af musikken

Benjamin Petersen er professionel musiker. Både som sanger og guitarist i eget band og som musiker hos f.eks. Hanus G. Johansen, Teitur og Eivør har Benjamin vist sit helt særlige talent.

Benjamin er også producer og har produceret musik for bl.a. Petur Pólson, Guðrun og Bartal, Gipsy Train, The Absent Silver King og Ave.

Som professionel musiker har Benjamin rejst meget i udlandet, og især i Tyskland er hans musik blevet populær.

Benjamin er glad for den rolle, Koda og Gramex spiller i hans liv.

– Jeg var ikke bevidst om, at alle mine udgivelser skulle registreres hos Gramex, før jeg spillede med Hanus, som går højt op i, at den slags er i orden. Så det er først for nylig, at jeg har fået registreret alting hos Gramex.

Benjamin har fået støtte fra Gramex-grunnurin i forbindelse med sine udgivelser, og han mener, at disse penge har hjulpet ham med at finde andre sponsorer, bl.a. private investorer, som gør det muligt for ham at udgive sin musik.

Ophavsret til egen musik og betaling for musikbrug har stor betydning for Benjamin.

– Checken fra Koda hjælper mig med at leve af musikken. Hvis jeg ikke var medlem af Koda, ville det være umuligt at få betaling for mine rettigheder. Organisationen er stærk, velorganiseret og arbejder for at sikre mine rettigheder.

Niels_Arge_fotobjarturvest
Niels Arge Galán. Foto: Bjartur Vest 

Sæt pris på musikken

Niels Arge Galán er sanger og guitarist i punkbandet 200. I 200, og inden det I Mold, har Niels haft en aktiv rolle i sangskrivningen. Både når det kommer til musik og ord, har Niels sat sit præg på færøsk musik, og flere af numrene er blevet spillet meget både herhjemme og i udlandet. Niels er derudover også bestyrelsesmedlem i Tutl International og har fået godt indblik i udgavevirksomhed den vej.

Niels betragter sine ophavsrettigheder og Kodas og Gramex’ rolle på samme måde, som han betragter f.eks. pension.

– Jeg ved, at der er styr på ophavsrettighederne til min musik. Jeg har det med Koda og Gramex, ligesom jeg har det med pension. Jeg ved, at tingene er under kontrol, og derfor kan jeg tillade mig ikke at befatte mig med det.

Niels synes ikke, at færinger værdsætter ophavsret nok:

– Generelt bliver ophavsrettigheder ikke respekteret på Færøerne. Jeg tror, det hænger sammen med, at vi har svært ved at prissætte det, som er uhåndgribeligt. Hvis man tager en turist på sejltur eller en vandretur i bjergene, synes vi det er uhøfligt at tage penge for det. Det er det samme med musik. Vi er ikke vant til, at disse ting har en værdi, men det har de, og vi må lære os at sætte pris på dem.

Greta_fotokatrinsvabobech
Greta Svabo Bech. Foto: Katrin Svabo Bech

Det ville være umuligt at forvalte selv

Greta Svabo Bech er en færøsk sangerinde, som bor i Miðvági, hvor hun arbejder med sin musik.

Greta er den eneste færing, som har været nomineret til en Grammy. Hun har levet af musikken i flere år, bl.a. i det britiske band Picture Book, men også som vokalist hos f.eks. Deadmau5 og The Bloody Beetroots.

Den seneste tid har Greta været aktiv under eget navn, og hendes smukke pop har fået opmærksomhed både herhjemme og ude i verden. På Faroese Music Awards vandt Greta både i kategorierne Bedste sangerinde og Bedste musikvideo, nemlig med videoen til Broken Bones.

Greta sætter stor pris på det arbejde, Koda og Gramex gør.

– Det er altafgørende, at der er nogen andre der forvalter de rettighederne”, ingen tvivl om det. Det ville være umuligt at forvalte selv.

Hun påpeger betydningen af at værdsætte musik og dem, der beskæftiger sig med musik.

– Folk har en tendens til at betragte en kunstner som én, der f.eks. har musik som hobby. Derfor har de svært ved at forstå, hvorfor de skal betale noget for denne slags arbejde. Men selv om dette arbejde er gjort med kærlighed, så er det vores levebrød.

Heri_fotoaudreydujardin
Heri Joensen er nummer to fra højre. Foto: Audrey Dujardin

Ingen kan tage min musik fra mig

Som frontfigur og hovedkomponist i heavybandet Týr, er Heri Joensen blandt de mest populære og aktive kunstnere fra Færøerne.

Týr har de sidste mange år rejst hele verden rundt og har indtil videre udgivet otte cd’er. Bandet har i øjeblikket pladekontrakt med det store amerikanske Metal Blade Records, efter at have været signet på Napalm Records i mange år.

Heri har derfor erfaringer med forhandlinger med store pladeselskaber og agenter. I denne forbindelse har han været glad for de rettigheder, medlemskabet i Koda og Gramex har givet ham.

Der findes mange eksempler på bands, som har mistet alle rettigheder til deres musik, og som ikke har fået en rød reje, efter at mellemmænd og pladeselskab har fået deres del.

– Det har haft stor betydning at have pålidelige organisationer til at forvalte mine rettigheder som komponist og musiker. Når et værk er registreret hos Koda og Gramex, kan ingen tage det fra mig igen. Og når jeg kigger tilbage, kan jeg se værdien i det. Det er ikke utænkeligt, at jeg, når tiderne har været værre, ville have overdraget mine rettigheder til andre, hvis det kunne lade sig gøre.

Læs mere

Gramex for færøske kunstnere
Gramex for færøske pladeselskaber
Koda på Færøerne 2014

FO_flag_560

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare