Gramex fylder 50

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Det var en fødselar i absolut topform, der blev fejret på Axelborg torsdag 24. januar. I 50 år har Gramex sørget for, at musikere og pladeselskaber får betaling, når deres musik bliver spillet offentligt; men på trods af at have tilbragt en menneskealder i musikkens tjeneste var der ingen tegn på alderdom, da Gramex rullede den røde løber ud. Logoet var skiftet ud, musikken var af den nyeste slags, og kulturministeren var hoppet i farvestrålende festtøj.

 

– Gramex har inspireret utrolig mange og har været forgangsmand i etableringen af det berigende foreningsliv, vi har i Danmark i dag, og som vi er så stolte af.

Sådan lød det, da Kulturminister Marianne Jelved ønskede Gramex tillykke med jubilæet på Axelborg. Og der var tale om en særlig, varm lykønskning.

– Kultur er fundamentet i vores samfund; det er dét, vi står på, det er vores fælles afsæt. Til trods for at det har været og stadig er svære tider – ikke mindst i musikbranchen, har Gramex vist, hvor vigtigt det er at kunne samles omkring et bord og finde fælles løsninger til alles bedste. Det er der mange, der kunne lære noget af. Det er derfor også af hele mit hjerte, jeg ønsker jer tillykke og held og lykke mange år fremover.

Kulturministeren var ikke den eneste, der gav Gramex rosende ord med på vejen. Både Gramex’ bestyrelsesformand, Anders Laursen, kritisk revisor i Gramex gennem 50 år, Simon Rosenbaum, DRs Generaldirektør, Maria Rønn og direktør i SBS, Jim Receveur var blandt festtalerne, der i dagens anledning delte ud af anekdoter og fortællinger om deres tid med Gramex.

Alle var enige om, at der er sket meget siden starten i 1963, men særligt én huskede tilbage på et noget stormfuldt første møde.

– Mit første møde med Gramex var direkte i retten, lød det spøgefuldt fra radiodirektøren, Jim Receveur, der endte med at beskrive det nuværende samarbejde som en sand kærlighedshistorie.

– Vi har ikke altid været enige om prisen, men i de senere år har vi oparbejdet et helt særligt samarbejde. Vi har en respekt og forståelse for hinandens arbejde og interesser. Jeg er glad for at betale til Gramex i dag – sagt imellem os, underholdt radiodirektøren.

John R. Kristensen, direktør i Gramex kunne ligeledes fortælle om forandringer set indefra. Med et øget fokus på Service, Synlighed og Forretningsudvikling er Gramex klar til at tage fat de næste 50 år, forsikrede direktøren, der efterfølgende løftede sløret for den nok mest synlige forandring i Gramex; et nyt logo.

– Vi er stolte af at kunne præsentere vores nye logo, der er både moderne og dynamisk, lød det fra John R. Kristensen, der udloddede en gevinst til den gæst, der kunne finde mere end fire ”tegn” i logoet.

En epoke blev således rundet af og en ny blev indledt – med maner. Efter talerne spillede musikken på Axelborg i dét, der engang var en bankboks. Så hvis gæsterne havde været det mindste i tvivl, så fik de slået det fast én gang for alle: Hos Gramex handler det om musik og om at passe godt på kunstnernes penge.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare