Gramex bag vækstinitiativ 2014

sky_lille

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

En af årets mest spændende væksthistorier handlede om lyd. Sådan skriver Berlingske Business i deres opgørelse over året, der gik. Her udnævner de lyd og Lydens Hus som årets vækstinitiativ 2014. Det skaber begejstring hos Gramex, der er initiativtager til verdens første lydtematiserede Vækstfabrik.

– At Berlingske Erhvervsredaktion mener, at lyd og Lydens Hus er noget af det mest spændende, der er sket inden for vækst og erhverv i Danmark i 2014, er jeg naturligvis meget glad for. Vi har de seneste tre år arbejdet målrettet på at få sat fokus på lyd og på at skabe et lyd-cluster, hvor iværksættere med vidt forskellige kompetencer kan mødes og i fællesskab udvikle fremtidens produkter og standarder inden for lyd, forklarer John R. Kristensen, adm. direktør i Gramex.

I oktober åbnede dét, der nu er verdens første og eneste lydtematiserede Vækstfabrik i København. Lydens Hus er hjemsted for kreative iværksættere, der beskæftiger sig med lyd i alle mulige afskygninger; fra appudviklere til lydingeniører, radiostationer og højtalerproducenter. Kun fire måneder efter åbningen er der så meget gang i butikken, at huset melder om en belægning på næsten 80 procent, og gode historier om vækst fra de mange virksomheder vælter frem.

Én af virksomhederne fra Lydens Hus, der allerede har tiltrukket sig en del opmærksomhed, er Audiowise. Firmaet, der er specialiseret i lydbranding og retningsbestemt lyd, leverer bl.a. fuglekvidder til køledisken i supermarkedet. Deres lydprodukt har vist sig at kunne øge salget i nogle tilfælde med mere end 60 procent.

At lyd rummer et særligt stort potentiale, når det gælder vækst, ved man hos Gramex. Her er Lydens Hus nemlig slet ikke det første initiativ i kategorien lyd og vækst. Med forskningsprojektet SoundSenze har underdirekør, Thomas Maagaard Dyekjær og adm. dir. John R. Kristensen tidligere været med til at sætte lydkvalitet på dagsordenen. Motivationen for begge initiativer er ifølge de to direktører, at vækst ikke bliver skabt via nedskæringer, men ved at forsøge at gøre markedet større. Og i dette perspektiv er lyd og lydkvalitet et uomtvisteligt omdrejningspunkt, forklarer underdirektøren:

– Lyd er en dansk spidskompetence. Vi har stolte traditioner, når det gælder danske lydvirksomheder, der har markeret sig internationalt. Med Lydens Hus i København ønsker vi at bevare den førerposition; men også at tage det næste skridt. Vi tror på, at lyd kan blive det næste store vindmølleeventyr, der for alvor sætter gang i væksten herhjemme og skaber nye arbejdspladser – ikke mindst inden for vores egen branche, musikken, forklarer Thomas Maagaard Dyekjær og afslutter:

– Vi deler ubetinget Københavns Kommunes vision om at blive en international hovedstad for kreative erhverv. Og vi ser Lydens Hus, der netop har fokus på lydinnovation og musik, som et vigtigt element i realiseringen af denne vision.

Gramex lader champagnepropperne poppe og ønsker alle et godt og lydbringende nytår – med fornyet vækst og udvikling.

Læs mere

Vækstfabrikken Lydens Hus

Se, hvad der sker i Lydens Hus

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare