Gør som Gylian – fra hype til homepage

Gylian_billede

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Vi skal tilbage til dengang, hvor man skrev internet med stort, udgav demobånd og havde hjemmesideadresser så lange som romaner. Gylian fra Ribe var det første lokale band nogensinde, der lavede sin egen homepage – det skrev man i hvert fald i lokalavisen i Ribe i 1996. Men hvad fik unge musikskoleelever til at være blandt de allerførste til at træde ind på det verdensomspændende net ­– kun et år efter Bill Gates proklamerede: internettet er bare hype! Og kan vi overhovedet lære noget af Gylian i dag?

– Gylian har for nyligt fået deres egen homepage på Internet, og de er formentlig det første  lokale band, der er på det verdensomspændende net.

Meget er sket, siden dette blev skrevet i lokalavisen i 1996. Gylian, det lokale rockband fra Ribe eksisterer ikke længere, det samme gælder deres hjemmeside, som forlængst er lukket ned. Til gengæld lever internettet i bedste velgående. Det er i dag så udbredt, at det hverken behøver blive skrevet med stort begyndelsesbogstav eller blive annonceret i avisen.

Det interessante er, hvad der fik dem til det – musikskoledrengene fra Ribe. Hvad er det, der gør, at nogle bliver first movers – får de gode ideer før de andre og trodser advarsler og forudsigelser om fremtiden?

Esben Warming Pedersen, der i dag er postdoc, specialiseret i (hold fast!) “Tangible user interfaces, multi-touch surfaces og human-robot interaction”, var med i det daværende Gylian. Han husker det som en tid præget af nysgerrighed, drengedrømme og nørderi.

– Det var en blanding af nysgerrighed og nørderi, der fik os til at lave hjemmesiden. Vi gik i 7. klasse, så der var ingen strategi bag, forklarer han.

Til gengæld havde de en unik legeplads, hvor de kunne afprøve både ideer og drengedrømme. Det hele foregik nemlig i deres øvelokale i RIAMUF, Ribe Amatør Musikforening, som eksisterer den dag i dag og kan bryste sig af at være Danmarks ældste øvelokaleforening.

– Det hele foregik i vores øvelokale. RIAMUF tilbød godt nok ingen workshop om, hvordan man laver homepages, lyder det grinende fra Esben Warming Pedersen, der fortsætter:

– Men alt det med demobånd foregik dér. Det var fedt med et sted, hvor der var nogle at se op til. Vi så helt vildt meget op til dem, der gik i gymnasiet – og det drev os. Der er født rigtig mange musikere fra RIAMUF, fortæller Esben Warming Pedersen, der i dag selv er Gramex-medlem og har mere end det ene demobånd i kataloget.

Det undrer ikke Thomas Maagaard Dyekjær, underdirektør i Gramex, at der ligger et godt udviklingsmiljø til grund for Gylians daværende position som first mover.

– Det betyder rigtig meget at have et fælles sted at mødes; hvor erfarne og mere uprøvede har mulighed for at mødes på tværs. Uanset om det så hedder i en øvelokaleforening, en uddannelsesinstitution eller et kontorfællesskab. Det handler om at bruge af hinandens erfaringer og have nogle at spille bolden – ikke bare op ad, men også med. Alle erfaringer viser, at det rykker langt hurtigere, hvis idérige og ambitiøse folk sættes sammen, end hvis de sidder hver for sig. Pludselig opstår der nye ideer og muligheder, forklarer underdirektøren.

Mulighederne opstod da også for Gylian.

– Det endte faktisk med, at Sorten Muld kontaktede os. De ville gerne have os med som opvarmningsband på deres turné. Vi havde ikke selv kontaktet dem, så de må have fundet vores “homepage”, lyder det fra en smilende Esben Warming Pedersen, der dog måtte takke nej på vegne af bandet, fordi halvdelen af medlemmerne var på efterskole.

Det handler med andre ord om at finde nogle gode legekammerater, få skabt et godt miljø for læring og udvikling og bevare både drømme, nysgerrighed og nørderi – så er man klar til at gøre som Gylian.

Ønsker man helt bogstaveligt at gå i Gylians fodspor, kan man jo starte med at købe domænet­: http://home5.inet.tele.dk/badpixel/gylian.html

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare