Generation I: Fremtidens købekraft?

Af John R. G. Kristensen, Gramex

De er opvokset med alt, hvad der begynder med ”I”: Internettet, Ipad, Iphone og I want. Generation I – eller med andre ord de unge mennesker, der er født i perioden 1980 til 2000 – udgør op imod en tredjedel af Europas befolkning og er i dag blandt de mest købestærke forbrugere. Det er den målgruppe, mange af os kæmper om at få adgang til – ikke mindst i musikbranchen.

Men hvordan får man fat i en målgruppe, der hopper væk fra de populære sociale medier som Facebook og Twitter, bedst som virksomheder og forældre (!) havde indstillet sig på, at det var ”det nye”?

Hvordan får man fat i en målgruppe, der ikke vil tales til – men kun vil tales med?

Generation I sætter virksomhederne under konstant pres; vi får mindre og mindre tid til at levere vores budskab – og hvor skal budskabet leveres hen? Generation I er long gone.

Brændende platform
Generation I gider ikke købe plader og cd’er. Det har skabt en brændende platform for musikbranchen – men også for andre brancher. For Generation I gider heller ikke købe aviser og bøger (som deres forældre) – de vil meget hellere have adgang til 20 mio. musiknumre, film og tusindvis af bøger og nyheder via internettet.

Derfor har vi også set, at tjenester som WIMP, Spotify, Netflix, Mofibo, HBO mv. fuldstændigt har ændret forretningsbetingelserne for markedet af bøger, aviser, film og musik. Problemet er bare, at betalingsvilligheden for adgangen til disse tjenester ikke står mål med den ”gamle” betalingsvillighed, hvor man ejede produkterne. Sagt med andre ord – den samlede økonomiske kage er blevet mindre for både bog-, avis- og musikbranchen.

Brændende ønske
Nu har vi så stået på den ”brændende platform” i de sidste fem år og forsøgt at slukke ilden. Nu må det være på tide at formulere et brændende ønske om, hvor vi som branche vil stå om fem år – for én ting er sikker: hvis vi fortsætter brandslukningen, vil de samlede indtægter smuldre total.

Et brændende ønske er at få kvalitet tilbage i musikken. Og her taler vi om kvalitet i form af den rene lydkvalitet. Vi skal lære Generation I, at kvalitet koster; det har værdi at få kvalitetsnyheder, at læse en kvalitetsroman og få musik i en lydkvalitet, som er outstanding. Præcis på samme måde som Generation I gerne betaler ekstra for mærketøj og -sko.

Vi ønsker, at flere brancher ikke kun tænker i, hvordan vi kan levere vores produkter så hurtigt og billigt som muligt – men også hvordan vi sammen kan ændre den discountbølge, der især har ramt musik-, bog- og avisbranchen.

Fra I want til I like
En branche, der har haft held med at tale med Generation I, er tv-branchen. I takt med at det er lykkedes at opsælge bedre og bedre billedkvalitet (fra PAL til HD), har tv-fabrikanter og softwareleverandører formået at få Generation I til at gå fra 28’’ til 55’’ tv, så de kan se film i den bedste opløsning. Dét samarbejde har båret frugt, og dét kan vi lære noget af.

Vi har derfor et ønske om, at der på sigt skabes en symbiose imellem HI-FI producenterne og musikbranchen. Så vi i stedet for at konkurrere hinanden ned i pris og kvalitet begynder at konkurrere på at levere de bedste høj kvalitets HI-FI produkter, kombineret med lydoptagelser, der kan udnyttes fuldt ud – hvad enten det hedder på Internettet, Ipad, Iphone eller I want

Generation I er fremtidens købekraft – men i en anden form.

I like quality – er det nye brændende ønske for vores branche! 

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare