Fra miljøingeniør til lydinnovatør

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Han startede med at arbejde med oversvømmelseshåndtering, nu står den på en helt anden form for overload, nemlig lyd. Rasmus Dahl kvittede jobbet som miljøingeniør for at udvikle den app, der fremover skal hjælpe musikforbrugere med at beskytte deres ører mod høreskader. Firmaet hedder AudioSense og er blandt de første til at flytte ind i Vækstfabrikken Lydens Hus.

Audiosense_logo1

– Jeg er kun blevet mere sikker på, at det var det rigtige, lyder det fra Rasmus Dahl, der er idémand og drivkraft bag AudioSense.

Siden juni har den stået på iværksætteri på fuld tid. Rasmus Dahl, der er uddannet miljøingeniør, forlod sit faste job i Allerød til fordel for AudioSense. Og selvom han var glad for sit nu tidligere job, var der ingen anden udvej.

– Det ville gå i stå, hvis ikke jeg brød ud og koncentrerede mig 100 procent om det. Det var bare det eneste rigtige at gøre, fastslår han.

I dag er han klar til at flytte ind i Vækstfabrikken Lydens Hus i København. Udover at have en plads i det eftertragtede kontorfællesskab på hånden, har han sin smartphone, der indeholder den app, der fik ham til at skifte miljø i første omgang.

– Hele humlen i AudioSense er, at det er en applikation, der ligger i baggrunden af din telefon. Når du lytter til musik igennem dine hovedtelefoner, summerer AudioSense den mængde musik, som du udsætter dine ører for og opholder det mod de gældende standarder, der er for, hvor meget dine ører kan holde til, før du får høreskader. Hvis du er ved at overskride den grænse, får du en advarsel, forklarer han.

Jobbet som miljøingeniør i Allerød har tydeligvis ikke været forgæves. For det første fordi det kræver matematisk snilde at udvikle en app, der indeholder så avancerede algoritmer og udregninger, som det er tilfældet med AudioSense-applikationen, og for det andet fordi det var på én af togturene til Allerød, at Rasmus Dahl fik idéen til firmaet.

– Jeg lagde mærke til, at mange sidder og hører så høj musik i S-toget, at man nærmest selv kan lytte med. Og dér tænkte jeg, at det måtte blive et problem i længden med folks hørelse, forklarer han.

Rasmus Dahls antagelse viste sig at holde stik. I den nyligt offentliggjorte rapport ”Den Nationale Sundhedsprofil” fra Sundhedsstyrelsen, fremgår det, at hver 8. dansker lider af tinnitus, det vil sige en hylen eller susen for ørerne. Det gør hørelidelsen til den sjette mest udbredte sygdom blandt danskerne og placerer den over andre store folkesygdomme som blandt andet astma, leddegigt og diabetes.

– Problemet er, at der desværre går ret lang tid, fra at man har været udsat for meget høj lyd, til at det udmønter sig i en eller anden form for høreskade eller høregene; det kommer typisk snigende, fordi der er nogle frekvenser, som man ikke kan høre så godt. Og det er jo desværre medvirkende til, at man ikke lægger mærke til, at det er farligt, før man pludselig sidder i det, forklarer Rasmus Dahl, der desuden selv spiller musik og i en periode har døjet med en hyletone i ørerne.

Det er dog en mere altruistisk tankegang, der driver ham i AudioSense.

– Jeg kan godt lide tanken om, at man har et produkt, som kan gøre livet bedre for mange mennesker, lyder det fra den nyudklækkede vækstfabrikant.

Derfor arbejder AudioSense i øjeblikket også på en særlig version af appen, der er henvendt til børn – eller rettere til børnenes forældre.

– I  børneversionen vil appen selv gå ind og skrue ned. Hvis man som forælder har den liggende på telefonen eller ipaden, har man sikret sine børn; så behøver man ikke gå rundt og være nervøs for, om de skruer for højt op, forklarer han og tilføjer i samme sekund:

– Det er ikke min opgave at bestemme, om folk skal høre høj musik eller ej – man må selvfølgelig gerne skrue højt op, men så kan man bare ikke lytte til lyden i særlig lang tid, før man får skader, forklarer Rasmus Dahl, der tydeligvis er trænet i at pitche sit produkt og instinktivt griber ud efter mobilen for at demonstrere appens detaljer.

– Her kan du se den daglige dosis, du kan lytte til. Efterhånden som du lytter til musik, går den ned i nul. Og det er klart, at jo højere du lytter til musik, desto hurtigere bevæger du dig mod nul. Her vises den tid, der er tilbage, før du ikke kan lytte til musik længere. På det her lydniveau kan du lytte til musik i 6 timer og 42 minutter, lyder det fra en tydeligt begejstret opfinder, der ikke virker et sekund i tvivl om, at han står med et unikt produkt i hånden – for til trods for at der er lignende tiltag på markedet, der skal forsøge at beskytte forbrugerne mod uhensigtsmæssig støj, er der ifølge Rasmus Dahl ingen, der kan hamle op med AudioSense – end ikke de EU-regler, der allerede eksisterer.

– På mange telefoner ligger der noget, der hedder maxstyrke. Så kan man sætte telefonen til en maxstyrke i henhold til EU. Men det eneste, den siger, er faktisk bare, at hvis du skruer op hertil, så spiller telefonen kun fx 50 procent af det, som den kan forstærke. Det kan godt være, at du først spiller en podcast, som er meget lavt indspillet – og så vil du nærmest ikke kunne høre den, hvis du sætter den på 50 procent og bliver nødt til at skrue op til 80-90 procent. Bagefter hører du så noget rockmusik, og så er det alt for højt. Så du kan ikke bruge den til så meget, da den ikke siger noget om, hvad det egentlige dB-tryk er i dine ører, forklarer han og løfter sløret for en ”forretningshemmelighed”.

– Vi fandt frem til i vores test, at selvom du sætter den såkaldte EU-grænse til på din iPhone og spiller høj musik, så overskrider du – med nogle høretelefoner – faktisk stadig det anbefalede lydniveau, fortæller han og tilføjer:

– Så derfor skal vi både have indblik i, hvad det er for en telefon, forbrugeren har – fordi forskellige telefoner har forskellige forstærkere – og hvad det er for nogle hovedtelefoner, forbrugeren bruger – fordi forskellige typer hovedtelefoner har forskellige impedans (forholdet mellem spænding og strøm i et elektrisk kredsløb red.).

Det har de ifølge Rasmus Dahl taget højde for i AudioSense, der således kan gå hen og blive en vigtig spiller på markedet.

– Vores håb er, at appen én eller anden dag kunne blive implementeret i fx Apples styresystemer – helst igennem os, så de ikke bare napper vores ide, lyder det fra en storsmilende AudioSense-indehaver.

Og hvem er os?

– Det var mig, der fik idéen til AudioSense, men jeg kunne godt se, at jeg ikke havde kompetencerne til at lave det selv, og så handler det jo om at sætte et hold, forklarer Rasmus Dahl, der i dag danner team med en akustikingeniør og en programmør, der læser til elektroingeniør på DTU.

Chancerne, for at AudioSense i fremtiden vokser sig endnu større, er ifølge Rasmus Dahl vokset, siden firmaet fik en plads i Vækstfabrikken Lydens Hus. Her samles førende iværksættere og vækstvirksomheder, der beskæftiger sig med lyd, i et avanceret udviklings- og kontormiljø, der blandt andet byder på sparring og mentoring fra konsulenter og mere erfarne lydvirksomheder.

Hvorfor ville du gerne være en del af Vækstfabrikken Lydens Hus?

– Det var særligt dét med, at man kommer til at indgå i et mentorforhold med nogle mere erfarne virksomheder eller sparringspartnere. Målet for AudioSense er, at vi kommer i et tæt samarbejde med en eller anden større virksomhed; det tror jeg, at vi ville have godt af. Og vi finder nok ikke et mere relevant netværk, end vi gør i Lydens Hus, forklarer han og fortsætter:

– Der ligger rigtig meget netværk i det. Folk, der har et produkt eller en idé – det er virkelig de færreste – hvis de sidder nede i en kælder og gemmer det væk – der lykkes med at komme ud med det. Måske hver femte gang jeg fortæller om vores produkt til en eller anden, så siger vedkommende, det kunne da også være, at I kunne gøre sådan eller sådan. Man kommer kun videre ved at fortælle om det.

Som sagt så gjort. Rasmus Dahl og AudioSense er godt på vej til at lave en masse larm for den nye app, der skal hjælpe musikforbrugerne med at dosere og reducere lydstyrke og støj.

– Der er en kliché, der siger, at det er federe at eje 10 procent af et produkt, som bliver en stor succes, end at eje 100 procent af noget, der ikke bliver. Det er virkelig et enkelt råd. For mig handler det om at sparre med en masse mennesker. Og så kan det godt være, at der nu, efter at folk har læst det her interview, er nogle, der tager idéen eller overhaler os, men så er det også vores egen skyld, fordi vi ikke har været hurtige nok. Vi skal bare ud over stepperne.

AudioSense launcher sin app i løbet af efteråret 2014.

Læs mere

AudioSense

Bliv en del af dansk lyds fremtid

 

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare