IFPI: Fortsat vækst i dansk musik skyldes streaming

hørebøffer_grønne_briller_560

Af Rie Toldam Knudsen, Gramex

Det stærkeste år siden 2010. Sådan beskriver IFPI, musikselskabernes brancheorganisation, det forgangne år ud fra deres nye nøgletal for 2014.

I alt 437 mio. omsatte de danske musikselskaber for sidste år. Det er en vækst på 1,8 % i forhold til året før. Forklaringen på den fortsatte vækst hos musikselskaberne skal findes ét sted: Streaming.

Danskerne har i den grad taget streaming af musik til sig. På ganske få år er streming-tjenester som Spotify, Wimp, Play og Deezer gået hen og blevet danskernes absolut foretrukne musikformat. Alene fra sidste år er musikselskabernes indtægter fra streaming vokset med 50,5 %. Totalt står streaming i dag for over halvdelen, 58,5 %, af det samlede marked for salg af indspillet musik.

Tendensen fortsætter i lige linje fra sidste år: Streaming fortsætter opad, mens cd-salget fortsætter støt ned ad bakke. Salget fra download går også markant tilbage i år, mens formaternes darling, vinylen, er steget hele 28 % i forhold til året før. Vinylsalget udgør med sine kun 1,7 % af det samlede salg dog stadig kun en marginal indtægtskilde for branchen.

IFPI_formater

Kilde: Musikselskaber 2014, IFPI Danmark

Danskerne streamer mere forskellig musik

At danskerne i dag foretrækker at streame musikken, afspejler sig i den musik, der bliver lyttet til. Når vi logger på Spotify, klikker vi løs på mange flere numre, end når vi går på iTunes og downloader en single eller går i Fona og køber en cd i julegave.

Hver eneste dag streamer danskerne ikke mindre end 750.000 forskellige titler, viser IFPIs nye tal. Til sammenligning downloader vi kun 30.000 titler om ugen.

Den nemmere adgang til et større udvalg af musik betyder, at forbrugerne også lytter til et langt bredere udvalg af forskellig musik. Hitlistemusikken fylder kun knap 16 % af den streamede musik, mens den fylder over 42 % af det fysiske albumsalg.

Som Kira Skov fortæller i IFPI’s rapport:

”Via streaming-tjenesterne når jeg ud til grupper af mennesker, som jeg ellers ikke ville nå ud til. Folk, der gerne vil lytte til noget nyt, uden at skulle købe et helt album, og forhåbentlig afføder det yderligere interesse for min musik.”

Få alle tal og perspektiver i IFPIs årsrapport:

Musikselskaber 2014
IFPI: Fortsat vækst i dansk musik

Få flere perspektiver på tallene hos musikere og komponister:

DMF: Top 50 tjener i den nye musikøkonomi
Koda: Salg af musikstreaming boomer

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare