Festival satser på streaming

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Roskilde Festival sælger ikke bare musik, de sælger oplevelser. Og oplevelsen skal helst starte så tidligt som muligt – gerne allerede når de første har købt deres billetter. Derfor har festivalen nu indgået en aftale med den danske musiktjeneste WiMP og lavet en hel side, hvor musikelskere og dedikerede festivalgængere kan gå på opdagelse i årets musikprogram.

Samarbejdet betyder, at festivaloplevelsen rykker endnu tættere på gæsterne, der med WiMPs nye Roskilde-side kan finde musikken fra de artister, der skal spille på årets festival, artisternes egne playlister, playlister med afsæt i årets program, anbefalinger fra både WiMP og Roskildes musikgruppe og meget mere.

– Vi vil gerne bringe festival- og musikoplevelsen endnu tættere på vores publikum. Og her er samarbejdet med WiMP et godt match, for nu kan vi bedre end nogensinde før hjælpe vores musikelskende festivalgængere med at udforske de mange interessante artister, vi hvert år præsenterer på Roskilde Festival, fortæller festivalens musikchef, Rikke Øxner.

Hun ser desuden samarbejdet som et vigtigt led i at få flere til at benytte de lovlige musiktjenester.

– Det er vigtigt for os at være med til at opfordre og opmuntre vores publikum til at benytte sig af de lovlige musiktjenester – de er lettilgængelige, efterhånden overordentligt velassorterede, en simpel vej til at opdage helt nye fantastiske musikalske universer – OG så sikrer de, at de skabende kunstnere får et retmæssigt afkast, som kan være med til at understøtte, at de kan blive ved med at skabe ny musik, siger musikchefen.

Ikke nok med at aftalen er et godt match mellem to parter – det matcher også danskernes digitale musikforbrug.

En undersøgelse foretaget på vegne af WiMP viser, at et stigende antal danskere benytter sig af musiktjenester; 20 procent af de adspurgte har streamet musik inden for den seneste uge, og 1 ud af 3 har adgang til streaming.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare