Festival har fede tider

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

For få dage siden var der fyldt med musik, mad og glade mennesker, nu har roen atter sænket sig over bøgeskoven i Skanderborg. I søndags sluttede Smukfest og noget, der lignede endnu en festivalsucces. I år var der ikke kun skruet godt op for musikken, men også for sponsoraftalerne. Gramex besøgte bøgeskoven og fik en snak med festivalgæsterne om sponsoraftaler, flæsk og svinestier.

Det duftede af bøgetræer, flis og nytappet fadøl, da Smukfest i Skanderborg blev skudt i gang for 33. år i træk. Men med den velkendte festivalduft blandede der sig i år også en duft af svin og stegt flæsk. Danish Crown, som for 5. år i træk var blandt Smukfests allerstørste sponsorer, havde ikke sparet på flæsket og havde skabt Danmarks smukkeste Svinesti.

I Svinestien blev der serveret stegt flæsk ad libitum, brunch med æg og bacon og Danmarks Ondeste Burger, ligesom det også var muligt at købe sig til en sengeplads i de 30 grisefrilandshytter, de såkaldte PigMe hytter, der stod linet op med udsigt over Skanderborg sø. 

Og man kan med rette sige, at Smukfest er blevet mere beskidt med årene. I år var de gået i kødet på nogle af de helt store sponsorer; udover svinegiganten talte Smukfests sponsorliste både Vestas, Grundfos, Royal Unibrew og Smirnoff.

Mens mange andre festivaler har travlt med at holde de kommercielle spillere på afstand, har Smukfest altså kastet sig ud i sponsor-samarbejder med de helt tunge drenge. Det gør de uden at ryste på hænderne, fortæller festivalens formand, Claus Visbye til Børsen.

– Hvis det er noget, der kan give noget ekstra til publikum, er vi ikke så bange. Vi vil ikke sælge vores højtalertårne til bannerreklamer med 3-stjernet salami. Og vi vil heller ikke have deciderede bannerreklamer hængende med reklameslogans. Men vi vil gerne have kreative sponsorsamarbejder, som gør festivalen til et sjovere sted, fortæller festivalformanden.

Ifølge to af de gæster, Gramex fangede i Svinestien fredag aften, gør det faktisk festivaloplevelsen lidt sjovere, at festivalen har udtænkt koncepter som for eksempel Svinestien og Smuk Flæsk. De var blandt de 50 personer, der havde fået fingrene i en af de 25 PigMe hytter, der var sat til auktion på Lauritz.

– Vi er glade! Vi er gamle og trænger til noget luksus – så at have en hytte lige ned til søen, er perfekt, lyder det grinende fra den ene festivalgæst.

De har da heller ikke kunnet undgå at lægge mærke til det store sponsorapparat, der har foldet sig ud i deres ”baghave”.

– Vi kan da godt se, at der ligger en masse branding i det fra festivalens og Danish Crowns side, men vi er faktisk overraskede og imponerede over, hvor meget, de har formået at få ud af samarbejdet – det er udtænkt i mindste detalje.

De er begge debutanter på Skanderborg Festivalen, men har været på en masse festivaler i tidens løb – og dengang var der ikke noget, der hed bannerreklamer og sponsor-aftaler.

– Vi var jo også på festival dengang i 70’erne-80’erne, og der var det helt anderledes. Dengang var der ikke noget af den slags. Det er tydeligt, at det kører på en helt anden måde nu – det er meget mere konceptuelt. Men det passer os fint.

Så længe det kommer gæsterne til gode, er de åbne over for sponsorsamarbejderne, forklarer de, men der er dog alligevel grænser for, hvad de to herrer vil være med til.

– I går blev vi hevet ud af sengen af hende dér komikeren (Kia Liv, red.) for at danse – det var alt for tidligt. Og så har vi faktisk også kun spist flæsk én gang – så var det nok!

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare