Fans giver 8.000 gange igen

Af Rie Toldam Knudsen, Gramex

Fans_538

Flere og flere lader hatten gå rundt på nettet, når der skal rejses penge til næste projekt. Men hvorfor er der ikke flere musikere, der går seriøst til crowdfunding?

Det undrer Kristine Pontoppidan, der selv kalder sig ’crowdfunding-ninja’. Hun mener, crowden er et oplagt sted at hente finansiering for musikere i dag. Hvis altså de tør inddrage deres fans og give bare en smule af sig selv.

– Jeg er faktisk overrasket over, at der ikke er flere musikere, der crowdfunder. Selvom der er relativt mange musik-kampagner på fx Booomerang, så ser vi få musik-kampagner med et reelt internationalt fokus. Hvorfor er der ikke endnu flere musikere, der tager det her op og går til det seriøst, spørger hun.

Med en baggrund i Erhvervsstyrelsen har Kristine fulgt crowdfunding i Danmark siden de første danske sites dukkede op for nogle år siden. I dag rådgiver hun virksomheder og andre med interesse i crowdeconomy.

En økonomi, der de sidste år har fordoblet sig selv hvert eneste år og i 2015 forventes at nå 236 milliarder kroner på verdensplan ifølge 2015CF Crowdfunding Industry Report.

Men det er stadig tech-branchen, der scorer langt de fleste af milliarderne fra crowden. Selv om musikerne har en oplagt fordel: deres fans.

Foran på fans

– I forhold til mange andre iværksættermiljøer har musikere den klare fordel, at de i forvejen har en dedikeret fanskare, som vil gøre hvad som helst for at bakke dig op. Og hvis du giver bare en lille smule af dig selv til dine fans, så giver de dig 8.000 gange igen! I hvert fald giver de ubetaleligt meget igen på mange andre måder end bare at stå foran scenen og klappe, fortæller Kristine.

Hun kalder musik en oplagt og taknemmelig vej inden for crowdfunding, fordi fanbasen allerede er etableret – i hvert fald for de musikere, der ikke er helt nye i branchen. Et ’community’, man først skal til at opbygge, hvis man som ukendt iværksætter vil rejse penge til for eksempel et teknologiprodukt. Eller er helt lysegrøn i musikbranchen.

Dog efterlyser hun større opfindsomhed i musik-kampagnerne for eksempel inden for de ’rewards’, man får igen, når man støtter en kampagne økonomisk.

– Jeg ved godt, at nogle musikere allerede laver succesfulde kampagner, men jeg er overrasket over, at man ikke tænker mere kreativt i musikbranchen i dag. Rigtig mange nøjes med at give en signeret vinyl, en plakat eller en gratis koncert som reward. Og der er så mange sjove måder, man kan inddrage sin fanbase, især for musikere. Hvorfor lægger Mads Langer det ikke ud til sine fans at lave for eksempel coveret til sin nye single i stedet for at betale nogen 30.000 kr. for det? Engager fansene i stedet for ”bare” at sælge til dem!, foreslår hun.

Hvem er du?

Sælg dig selv – frem for dit produkt. Det er i kort form Kristines bedste råd til alle, der skal i gang med at crowdfunde.

– Når jeg taler med iværksættere om deres kampagner, er det, de næsten altid får at vide, at de skal vende det hele om. De starter typisk med at præsentere produktet – alt det fantastiske, produktet kan – men hvem er du? Det er dér, du skal starte. Jeg skal jo stole på, at du kan levere det, jeg giver penge til. Ellers er der ingen grund til at støtte det. Så på mange måder er det mennesker, vi køber ind i, og deres fortælling, snarere end selve produktet, forklarer Kristine.

På den måde er crowdfunding meget mere end bare at rejse penge. Det handler i lige så høj grad om branding.

– Dybest set er det jo en anden måde at lave markedsføring på i dag. Tænk bare på, hvor meget omtale Mew fik ved at inddrage deres fans i deres musikvideo. De blev nomineret til en DMA som ’Årets ide’! I bund og grund var det ”bare” crowdsourcing. Men det virkede. Mew fik en unik musikvideo ud af det og en masse omtale. Og deres fans elskede dem for det, fortæller Kristine Pontoppidan.

Har du selv en skarp ide til en kampagne? Og vil du også gerne have din indsats 8.000 gange igen? Så kan du få hjælp hos Dansk Crowdfunding Forening. En gang om måneden holder de crowdfunding-aften og giver sparring, tips og tricks. Det er gratis for medlemmer. Og det er gratis at blive medlem.

Bliv crowdfunding-klar

Sovs og kartofler sender dansk band til USA

Tjek musik-kampagnerne på Kickstarter, Booomerang, Indiegogo

(10.12.15)

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare