Fang penge med nettet

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

fiskenet_lille

Før i tiden lod man “hatten gå rundt”, når man som musiker skulle finansiere sit job. I dag opretter man en profil på én af de mange crowdfundingsider. Princippet er det samme: Man får crowden til at støtte sit projekt. Og måske er det netop musikernes sans for at samarbejde med et publikum, der har gjort, at musikbranchen i dag er overlegen, når det kommer til crowdfunding. De var de første til at introducere den nye forretningsmodel, og nu følger en række andre brancher trop.

De er efterhånden ikke så nye længere: Kickstarter, Indiegogo og GoFundMe. Tre af de mest populære amerikanske crowdfundingsider, hvor folk ved hjælp af større eller mindre donationer kan være med til at finansiere projekter fra forskellige kreative iværksættere. Herhjemme hedder det Booomerang; og interessen for den netbaserede indsamling – der ene og alene sker på foranledning af projektmageren selv – har taget fart i de senere år.

Nye tal fra Kickstarter viser, at 3 millioner mennesker var sammen om at donere hele 480 millioner dollars til de tusindvis af projekter – ikke kun amerikanske – i 2013. Det svarer til 7.219.705 kroner om dagen. Og det er bare på én af de mange crowdfundingsider.

Til trods for at det bugner med projekter på de populære crowdfundingplatforme – fra en vegansk foodtruck til fodsåle med indbyggede sokker og danske computerspil – er det entydigt musikprojekterne, der løber med den største pose penge.

De har også haft lang tid til at ”øve” sig. Forretningsmodellen, der ligger til grund for crowdfunding, udspringer nemlig af musikbranchen.

Det var det engelske rockband Marillions, der tog det første skridt i retning af den crowdfundingmodel, vi kender i dag, da de i 1997, efter at have måttet opgivet en turné i USA på grund af svigtende økonomi, tog internettet til hjælp og fik fans til at finansiere turen over Atlanten – 60.000 dollars blev det til og 21 dages turnévirksomhed.

Dette inspirerede ArtistShare, der i 2003 lancerede sit første crowdfundingprojekt og blev den første dedikerede crowdfundingplatform nogensinde.

Nu har forretningsmodellen altså spredt sig – til Danmark og til andre brancher.

Ifølge danske Booomerang har flere og flere forfattere ladet sig inspirere af musikbranchen; i 2013 havde den danske crowdfundingside således det største antal bøger nogensinde, der ventede på at blive finansieret af fansene.

Men også undervisningssektoren har taget forretningsmodellen til sig. Et stigende antal studerende har i den senere tid valgt legater fra for i stedet at satse på crowdfunding, når karrieren skal finansieres. Det giver nemlig ikke bare adgang til drømmestudiet eller den perfekte praktikplads; det giver også virksomhederne mulighed for at investere i de projekter, som de mener, kan kaste vigtig viden af sig sidenhen.

– Det er glædeligt, at musikbranchen har så stor succes med at finansiere projekter gennem crowdfunding, og at det nu lader til at have inspireret og bidraget til vækst i andre brancher. Musikbranchen har altid haft tradition for at tænke i kreative og alternative løsninger. Det skal vi dyrke og udvikle – også i en retning, hvor det ikke kun skal være op til private bidragsydere at finansiere et helt projekt. For mig at se er crowdfunding særligt velegnet, når det handler om at engagere og involvere forbrugerne i et projekt eller et produkt – jeg ser det ikke som den eneste vej at gå. Det er med andre ord ikke et enten-eller, men et supplement til de øvrige forretningsmodeller, der skal skabe vækst i musikbranchen fremover, lyder det fra Gramex’ direktør, John R. Kristensen, der afslutter:

– Det er ikke småpenge, der gemmer sig på nettet, hvis man forstår at fange folks opmærksomhed. Men det er altså ikke nok bare at være ude med snøren; man skal også have et gedigent produkt eller projekt, der lokker de rigtige investorer til.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare