Enlig svale eller egentlig tendens?

lytte_smaa_fotos

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Flere lyttere vælger lossless. Flere artister vælger vinyl. Streamingtjenester og kunstnere oplever i øjeblikket en tilstrømning af kvalitetsbevidste og købelystne forbrugere. Men er der tale om en enlig svale eller en egentlig tendens?

Hos WiMP oplever man i øjeblikket en markant tilstrømning på streamingtjenestens losslesstjeneste, WiMP HiFi. Her kan lytterne streame musik i en kvalitet, der svarer til cd – og det har tiltrukket en helt særlig gruppe af lyttere.

Imens streamingmarkedet samlet set melder om en stigning på 44 procent i 2014, er markedet for den klassiske musik ifølge WiMP steget med det firdobbelte.

Det har ellers knebet med at få klassiske og jazzlytterne til at tage streamingen til sig – men med losslesstjenesten er de nu hoppet direkte over på kvalitetstjenesten, der udover at koste 100 kroner ekstra om måneden giver adgang til musikken i en bedre lydkvalitet.

Det er dog ikke kun blandt nichegenrerne, at der i øjeblikket er en bevægelse i retning af en større kvalitetsbevidsthed og købetrang.

Stadig flere mainstreamartister vælger at udgive på vinyl. Det gælder kunstnere som Quadron, Vinnie Who, Marie Key, Nephew og Mø – for bare at nævne nogle stykker – og der er kunder i butikken.

– Efterhånden er det næsten alle vores artister, som ønsker deres album udgivet på vinyl, fortæller Kristian Kjøller, der er Project Manager og ansvarlig for vinylsalget hos Fake Diamond Records, der tæller kunstnere som blandt andre Oh Land, Balstyrko og Eaggerstunn.

– Her er der virkelig godt gang i salget.

Forbrugerne har altså ikke noget imod at give de godt 30 kroner ekstra, det koster at få musikken i en mere dynamisk lydkvalitet og i et format, der er næsten tredobbelt cd’ens størrelse.

– På de store udgivelser er vi oppe og ramme 500-1500 solgte vinyler per udgivelser. Når der er gjort ekstra meget ud af vinylen, sælger den selvfølgelig bedre – fx har Balstyrko “Jagten På Noget” ramt 4 oplag, forklarer Kristian Kjøller og fortsætter:

– Det er typisk folk, der samler på vinyler, hardcore fans og lydentusiater. Men det har også betydet en del, at det er blevet moderne igen med vinylen – som et modtræk til alle de digitale tendenser.

Et af disse modtræk står Thomas Buttenschøn for. Den populære sangskriver udgav for nylig sit tredje album, som hverken er at finde i radioen eller på diverse streamingtjenester. Vil lytterne have fingrene i musikken, må de komme og købe den til hans koncerter.

– Jeg kan godt lide at skabe et helt album. Det der med at have skabt et helt værk, som folk bliver nødt til at forholde sig til som et hele. Og forhåbentlig lytter de til det fra enden til anden. Jeg har i hvert fald forsøgt at gøre mit til, at folk ikke bare downloader nogle enkelte sange og smækker dem ind, hvor de gerne vil, forklarer Buttenschøn, der netop er blevet nomineret til hele tre Gaffa-priser, blandt andet for “Årets Danske Album”.

Buttenschøn vil ændre verden med sine sange

Den stigende købetrang og kvalitetsbevidsthed glæder Gramex’ direktør, John R. Kristensen.

– Vi kan se, at forbrugerne i højere grad end før begynder at interessere sig for og stille krav til kvaliteten af lyd. Det er kun glædeligt, at flere og flere, der beskæftiger sig med musik – både kunstnere, pladeselskaber og streamingtjenester – følger trop. Tilbyder man forbrugerne en bedre vare – i form af bedre lydkvalitet eller en større musikoplevelse – så er de tydeligvis villige til at betale for det, forklarer direktøren.

Ifølge ham er der tale om en tendens.

– Det er min vurdering, at vi er ude over, hvad man kunne kalde en enlig svale, og at vi i højere og højere grad nærmer os en tendens, hvor det hele ikke kun handler om kvantitet, men også om kvalitet, konkluderer han.  

06.11.2014

 

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare