Drop den dybe tallerken

løb_klar parat start_530

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Er du typen, der booker bil, imens de andre tager en slapper på sofaen? Har du overvejet, hvad der skal ske, efter du har udgivet din musik? Og får du koldsved bare ved tanken om at skulle tale om fremtid og forretningsplaner?

Jim Q. Holm kender de fleste musikertyper. I mere end 10 år har han rådgivet vækstlagsmusikere som både manager og coach.

Her får du fire af hans overordnede råd, der kan skubbe gang i karrieren.

Hvad er det, I vil?

Find ud af i fællesskab, hvad det er, I gerne vil – hvad er målet med jeres band? Ifølge Jim svarer mange bands, at de gerne vil kunne leve af at spille deres egen musik.

– Lige så snart du har sagt dét, så har du også sagt, jeg er professionel – det er ordets oprindelig betydning: At leve af det, jeg laver. Så skal du også arbejde som professionel. Så skal du se dit erhverv som profession. Så skal du netop som alle andre, der sidder og arbejder professionelt i firmaer osv., have nogle rammer, målsætninger og en struktur, forklarer Jim Q. Holm.

Se bandet som en virksomhed

Det nytter ikke noget, at den ene slæber, imens den anden flæber. Ét af de råd, som ifølge Jim Q. Holm, virker skræmmende på nogle musikere – særligt de helt unge – er, at man er nødt til at se bandet som en virksomhed.

– På en traditionel virksomhed er det ikke kun én person, der gør alt arbejdet, og resten ligger på sofaen og snakker sort. Alle har en rolle; der er nogle mål, og man skal nå dem sammen, forklarer han.

Brug jeres netværk

I er ikke alene, lyder det fra coach og manager, der opfordrer bands til at bruge deres netværk.

– Der er mange bands, der mener, at de skal opfinde den dybe tallerken. Og naturligt nok synes de, at det hele virker uoverskueligt. Hvordan får man sin musik i radioen, og hvordan gør man dit og dat? De fleste har en eller form for netværk – brug det. Det ligger desværre ikke i den danske DNA. Jeg siger ikke, at man ikke kan klare tingene på egen hånd, men med netværk kan det måske gå lidt nemmere, hurtigere eller rarere, forklarer Jim Q. Holm.

Find sammen i fællesskaber

Udover netværk kan det være en fordel at satse på et kollektiv.

– Konkurrencen er sindssyg hård herhjemme. Der er rigtig mange gode bands. Der er ikke kommet flere spillesteder, og der er heller ikke kommet flere penge i branchen. Jo flere bands, der hjælper hinanden, desto ”nemmere” bliver det – eller desto stærkere står man. Gode eksempler på bands, der er gået ind og har hjulpet hinanden, er Copenhagen Collaboration og Thy Music Collective.

Læs mere

Halvidealistisk og helhjertet management

(28.01.15)

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare