Digitalt musiksalg dominerer

Halvaarstal_IFPI

Danskerne har taget streaming af musik til sig. Og det i en sådan grad, at digitale indtægter nu står for hele 82 % af musikselskabernes samlede indtægter.

Det viser dugfriske tal for første halvår af 2014 fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI.

Samtidig downloader og køber stadig færre danskere musik i fysisk form. Salget af cd’er og vinyler er ifølge IFPI’s tal nu nede på 18 % af musikselskabernes samlede omsætning, mens 19 % kommer fra musik, der købes som download fra nettet. Den store vinder er streaming, der står for hele 63 % af musiksalget i Danmark. For kun to år siden var det tal nede på 24 %. Det betyder fortsat vækst i branchen på 2 % i forhold til sidste år.

John R. Kristensen, adm. dir. i Gramex, glæder sig over, at den samlede omsætning i musikbranchen er stigende:

– Men det er klart, at når indtægterne fra det fysiske salg falder så markant, som de stadig gør, så er man som musiker nødsaget til at tænke over helt nye måder at tjene penge på. For 10 år siden udgjorde cd’en for mange musikere den væsentligste indtægtskilde, og koncerterne fungerede som marketingsværktøj for en ny udgivelse. Den model er i dag vendt på hovedet – så pengestrømmen i højere grad kommer fra streaming og live-optræden. Man kan sige, at kunstnerne i dag må ”vende bøtten”, når de skal skabe deres indkomst fremadrettet, afslutter John R. Kristensen.

IFPI: Digital dominans i musikbranchen
Berlingske: Digitalt musiksalg går frem
Gramex: Musikere må vende bøtten

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare