Dig og mig for altid?

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Lige nu er alt fryd og gammen, men de ved, at tingene hurtigt kan ændre sig. Det danske band Bodebrixen blev for nylig signet hos Playground og har netop udgivet deres andet album ”Out of Options”. Til trods for at musikselskaberne i disse tider har travlt med at udtrykke deres uforbeholdne kærlighed til deres artister, er drengene mere tilbageholdne. De har prøvet, at forholdet til et pladeselskab er gået i vasken, og de ved, at det er kærlighed på lånt tid.

– Hvis det kører for et band, så er det nemt at lave det der samarbejde, som musikselskaberne snakker om, men hvis det ligesom er op ad bakke, så er det min opfattelse, at folk bakker ud. Det er altid nemmere at arbejde med dem, det kører godt for. Så kan man sige nok så mange flotte ord om kærlighed, lyder det fra Andreas Brixen, den ene halvdel i det fremadstormende indieband Bodebrixen.

I foråret 2012 underskrev han sammen med Aske Bode og de fire øvrige bandmedlemmer kontrakten hos Playground. Det skete efter, at de havde brudt med deres tidligere selskab; og der skal mere end en kontrakt til at imponere dem i dag.

– Man kan sige meget om vores gamle pladeselskab, de havde en masse gode intentioner, men de var også dårlige til at holde os involveret i det. Måske var det også til dels vores egen skyld nogle gange. Men de kunne godt tromle os lidt og ikke rigtigt involvere os så meget, forklarer Aske Bode og fortsætter:

– Derfor er vi også ret obs nu, når vi taler med vores pladeselskab og taler med vores management, hver gang de træffer en beslutning. Vi har en konstant dialog med dem, så vi ved, hvad der foregår. Sådan at der ikke bare er en eller anden, der sidder på et kontor og laver en masse arbejde og kommer og siger, hey forresten, der sker måske det og det her; det har jeg siddet og arbejdet med i sidste uge. Der er meget mere åbenhed, og man bliver involveret i, hvad det er for nogle ting, der skal ske.

Og selvom drengene indtil videre ikke har andet end god grund til at tro på, at deres nye musikselskab vil følge dem i medgang og modgang, kan de ikke lade være med at skele til den tendens, de mener, der er i musikbranchen i øjeblikket.

– Det virker som om, at pladeselskaber for tiden er gode til at droppe bands hurtigt igen, hvis det ikke lige kører. Det er hurtigt ind og hurtigt ud, forklarer Andreas Brixen, der bakkes op af sin bandmakker.

– Man kan godt mærke at der er sådan lidt krisestemning; også i andre projekter, jeg har været involveret i. Der er måske bare nogle pladeselskaber, som tager lidt for mange bands ind, og så ser de, om det går godt eller skidt. Og hvis det så begynder at gå godt, så rykker man på det, og hvis der ikke rigtig er noget, der rører på sig, så havner det måske i en skuffe et eller andet sted, forklarer Aske Bode, der udover at spille i Bodebrixen har lydstudiet Pinligtavshed.

Bodebrixendrengene har ikke tænkt sig at havne i en skuffe – og det er også én af grundene til, at de i dag er signet hos Playground.

– Et pladeselskab kan gøre ting, som vi ikke selv kan finde ud af. Alle mulige tekniske ting, forklarer Andreas Brixen.

– Ja, det er meget sådan nogle usynlige ting, som man måske ikke lige tænker over. Sådan noget med, hvad er det for nogle instanser, der skal til for at komme i radioen. Hvor man måske tænker, det er bare at sende en mail, men det er det tit ikke. Så det er fint med nogle folk, der ved, hvad der skal til, hvem, de skal snakke med og hvordan, de skal sælge det, tilføjer Aske Bode.

De to musikere mødte hinanden på Musikkonservatoriet i Aarhus tilbage i 2006, hvor de midt i jazzstandards og polyrytmik besluttede sig for at starte Bodebrixen; et vaskeægte indie-popband. Udover at Andreas Brixen måtte forlade sin vante plads bag trommerne til fordel for en mere fremtrædende rolle som forsanger, har de to musikere måttet kaste sig ud i nye arbejdsopgaver for at udbrede deres musik. Her har samarbejdet med et pladeselskab været afgørende, forklarer Aske Bode, der med sine jyske rødder ikke føler sig helt hjemme i rollen som sælger og forretningsmand.

– Der er nogle bands, der kan klare sig uden et selskab, men så er det fordi, de selv er mega gode til at pushe på og er sådan lidt interesseret i branchen og godt kan lide det der game med at snakke med de rigtig folk. Og det er vi som jyder og de personer, vi er, slet ikke lavet til. Derfor er det vildt fedt for os at have nogle til at gøre det, så vi kan koncentrere os om det, vi kan finde ud af; og det er at lave musik, forklarer Aske, der dog hurtigt bliver korrigeret af Andreas.

– Det har nok ikke så meget at gøre med, at vi er jyder, men det er bare enormt unaturligt for os.

Noget, de helt sikkert kan blive enige om, er, at de ikke begår den samme fejl som med deres tidligere selskab. I dag har de både label, management og booking – spredt ud på tre forskellige steder.

– Der er selvfølgelig flere, der begynder at lave 360 graders løsninger, hvor de laver label, management og booking samme sted. Og det er fint nok. Men lige så snart det begynder at gå dårligt, så er det også bare en mur. Så er det fedt, at der er nogle forskellige instanser at gå til. Jeg er rigtig glad for, at vi har vores label et sted, vores booking et andet sted og vores management et tredje sted. For hvis det går dårligt et sted, så går det ikke dårligt alle steder. Så det er fedt, at der er en uafhængighed på en måde, forklarer Aske Bode.

Og friheden er vigtig for drengene i Bodebrixen.

– Vi kan gøre lidt, hvad der passer os. Vi havde lavet pladen færdig, inden vi blev signet hos Playground. Men hvis vi skal lave en plade mere, så har jeg egentlig en fornemmelse af, at vi har frie tøjler til at gøre det, fortæller Aske. Hverken ham eller Andreas har meget tilovers for de større selskabers målgruppeanalyser og forbrugerfeedback.

– De store majorlabels skal have lov til at lave alle deres analyser, men det kan også virke meget klaustrofobisk, hvis man får at vide, at det der nummer skal I droppe, for det passer ikke ind i den målgruppe. Det passer ikke os så godt, forklarer Andreas Brixen, der tror på, at kreativiteten har det bedst, når den ikke sættes for meget i system.

Indtil videre har de haft frie tøjler til at gøre, hvad der passer dem, men tiden vil vise, om der er tale om ægte kærlighed, eller om de blot er én blandt mange flygtige forelskelser i musikbranchen i øjeblikket. Bodebrixen tror på det første.

– Man kan godt mærke, at der ikke rigtigt er nogen, der har råd til at bruge en masse penge på en fiasko. Og det er jo fint nok, men det gør jo også bare, at man ikke får særlig lang tid til at vise sit værd, lyder det fra Aske Bode.

Bodebrixen har netop udgivet sit tredje album ”Out of Options”.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare