December på vinyl

Af Rie Toldam Knudsen, Gramex

DecemberSong_580

I december sidste år pakkede den danske jazzguitarist og Gramex-medlem Jakob Bro sin guitar og tog til New York – igen. Det blev til albummet December Song – tredje og sidste plade i hans helt egen New York-trilogi. Et album, som Gaffa kalder ”et eminent punktum i et eminent værk i tre dele”.

Og som slet ikke handler om december på den julede måde.

Hvorfor titlen December Song? Går ikke ud fra du er inspireret af George Michaels julesang af samme navn?

– Pladen hedder December Song af flere grunde; december er den sidste måned i året, en afslutning på året. Og min plade er den sidste i min trilogi. Paul Motian er her ikke mere. Så pladen er altså på mange måder en form for afslutning for mig. Derudover skrev jeg al musikken i starten af december, indspillede den i midten af december og mixede den også i december. Så helt konkret er der et december-tema, der går igen. Der ligger også en hilsen til Kurt Weil, som skrev den smukke September Song, gemt i titlen et sted.

Hvordan er det at indspille i Avatar Studios, New York, i forhold til Vanløse og Nordvest?

– Avatar er et fantastisk studie, men det er STC i Nordvest og Village Recording i Vanløse og mange andre studier også. Den primære grund til at mine indspilninger foregår i NY er logistik. Det er lettere at samle de amerikanske musikere, der er med på pladerne, i USA. Og så elsker jeg at arbejde med teknikeren James Farber. Han er en meget vigtig person i min trilogi. Jeg ville til hver en tid rykke indspilningerne, hvis ikke han kunne sidde bag ved pulten og indfange lyden.

Har det været anderledes at indspille derovre den her gang i forhold til første gang?

– Nej, det foregår ret meget på samme måde hver gang. Vi møder ind kl.10.00. Rummet er klargjort, mikrofonerne er sat op, og så laver vi lyd på instrumenterne. Selve indspilningen går som regel i gang omkring kl.11-11.30. Omkring kl. 13 spiser vi frokost, og så indspiller vi igen fra 14 og indtil cirka 16. Så går Lee. Bill, Thomas, i dette tilfælde Craig, og jeg laver herefter som regel en enkelt sang uden horn på det tidspunkt. Og så er vi færdige. Jeg mixer sammen med James Farber dagen efter.

Hvorfor vinyl?

– Jeg elsker lyden af vinyl… og følelsen af at sidde med et stort pladecover og læse liner notes, se billeder etc. Lyden, når musikken bliver masteret specielt til vinyl, er enormt varm, og det elsker jeg.

Hvad går du selv og hører her i december?

– Jeg indspillede i Rainbow i Oslo min debut for ECM Records for en måned siden. Så jeg lytter en del til de optagelser lige nu. Ellers hører jeg mest Ellington lige for tiden. Og Arvo Pärt. Når jeg vil høre julemusik er det som regel Sinatra. Eller Nat King Cole.

Jakobbro_lassebechmartinussen

Firkantede pakker under juletræet

Kærligheden til vinyl står Jakob Bro ikke alene med. Selv om det digitale salg i 2012 for første gang oversteg omsætningen for det fysiske salg, er den klassiske vinylplade samtidig på vej op.

– Det betyder ikke, at vi som forbrugere er skizofrene i vores musikbrug. Musikbranchen er ikke enten/eller, men både/og. Så jeg ser den stigende interesse for vinylen som en helt naturlig del af den forbrugertendens, der efterspørger en ordentlig kvalitet – også når det gælder lyd i musik, forklarer Thomas Maagaard Dyekjær, underdirektør i Gramex.

– Jakob Bros December Song er et fint eksempel på, at musik ikke handler om formater og platforme, men om oplevelse, indlevelse og dedikation. Og at der også er et visuelt element i oplevelsen af musik. Og så er det for mange af os stadig sjovere at lægge en pakke med en fysisk cd eller plade under juletræet end en flad kuvert med en downloadkode. Music finds a way.

Læs mere

Jakob Bro/December Song
Indspiller du selv musik i udlandet?
Music finds a way!

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare