Danske virksomheder får musikguide

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Strategisk brug af musik og lyd betaler sig. Det budskab vil Gramex gerne være med til at udbrede til de danske virksomheder. Derfor har de støttet arbejdet med at udvikle en musikguide med inspiration og gode råd, der netop er kommet på gaden, udgivet af DI i samarbejde med Musikzonen.

Flere danske virksomheder har opdaget, at de rigtige toner både kan styrke bundlinje og image. Men hvordan finder man frem til det perfekte stykke musik til en kampagne? Og hvad koster det egentlig at bruge et bestemt nummer?

Det og meget andet kan man få svar på i “Musik & Brands – en guide til virksomheder”, der netop er udkommet. Guiden, der er fyldt med inspiration, information og fakta om muligheder, priser og regler, opfordrer endnu flere virksomheder til at gå i gang med at bruge musik i markedsføringen. Et budskab som Gramex støtter op om.

– Det er vigtigt at sætte musikken på dagsordenen også over for de mere traditionelle danske virksomheder, som ofte glemmer, at musik er et strategisk ”brandingværktøj” på lige fod med fx annoncer og reklamer. Netop musik har den fordel, at den taler direkte til følelserne og kan skræddersyes præcist og målrettet. Så det er et unikt marketing- og brandingværktøj, som vi ønsker, at endnu flere får mulighed for at gøre brug af, udtaler adm. dir. John R. Kristensen, Gramex.

Gramex har således støttet arbejdet med at udvikle den nye musikguide, der dækker et område med et stort potentiale.

– Vi forsøger konstant at sætte fokus på og opfordre vores medlemmer til at tænke i nye og kreative baner, der samtidig kan være til gavn for erhvervslivet. Med guiden håber vi at kunne være med til at inspirere til nye, spændende forretningsmodeller på tværs af brancher, der gør brugen af musik endnu mere attraktiv for både erhvervsliv og musikbranche, siger John R. Kristensen.

Også Musikzonens direktør, Lisa Klint mener, at guiden kommer på det helt rigtige tidspunkt. I mere end to år har netværksorganisationen arbejdet på at få mere musik i erhvervslivet.

– Vi oplever en stor interesse for at bruge musik i markedsføring, men også et stort behov for hjælp til at komme i gang. Derfor har vi lavet denne guide, som forhåbentlig vil få endnu flere virksomheder til at tænke musikken ind i den overordnede strategi, siger hun.

Musikzonen blev i 2009 sat i verden af Erhvervs- og Byggestyrelsen med henblik på at udvikle samarbejdet mellem musikbranche og det øvrige erhvervsliv. Organisationen har allerede haft succes med at udbrede kendskabet til brugen af musik i markedsføringen, samtidig med at de har gødet jorden for en række nye partnerskaber og forretningsmodeller. Guiden er således et resultat af disse erfaringer.

”Musik & Brands – en guide til virksomheder” udgives både som minifolder og i en elektronisk version. Her kan danske virksomheder også finde masser af inspirerende cases og artikler om gevinsterne ved at bruge musik og lyd i markedsføringen.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare