Danske lydpionerer på vej mod den amerikanske drøm

audiocase_560

De er godt i gang med at finpudse pitchen og opstramme forretningsplanen. Når verdens største branchefestival SXSW løber af staben i marts, bliver det med to af Københavns mest lovende lydvirksomheder som deltagere. Audiocase og Volt har netop vundet Lydens Hus’ store iværksætterkonkurrence, der sender dem direkte til Texas, hvor de skal forsvare den danske førerposition inden for lyd og tekniske devices og kæmpe om investorernes gunst.

Vinder 15.000 kroner og taletid

– Det er en enestående chance for os, lyder det fra Søren Larsen, stifter og direktør i Audiocase, der er i gang med at pakke kufferten. Han rejser alene af sted, imens makkeren bliver hjemme og passer forretningen.

For halvandet år siden fik de idéen til det transportable lydsystem, der skal sikre klar og kraftfuld lyd til festivalgængere, strandløver og campinggæster – uanset hvor de befinder sig og uden at løbe tør for batteri.

Forventningerne er skruet helt op. Udover at have modtaget 15.000 kroner til en billet til den eftertragtede festival, SXSW i Austin, Texas, har de to vindervirksomheder vundet retten til at pitche deres forretningsidé over for internationale investorer.

Musik og lyd spiller i København

Bag konkurrencen står Lydens Hus og Københavns Kommune, der ønsker at sætte fokus på den store talentmasse, der findes inden for lyd. Og der er gang i det københavnske lyd- og iværksættermiljø, forklarer daglig leder i Lydens Hus, Linn Andersen Holm, der har siddet i panelet, der har udvalgt vinderne.

– Det handler ikke alene om at have en god idé, men også om at have udviklet en bæredygtig forretningsmodel – og at have en realistisk plan for, hvordan man vil nå sine mål. Som leder af Lydens Hus, hvor vi netop beskæftiger os med lydvirksomheder, der har en ambition om at vækste, har det været vigtigt at understrege over for konkurrencedeltagerne, at kreativitet, teknologi og forretning går hånd i hånd. Og det gør det i den grad hos vores to vindere, forklarer hun.

volt4_560_2
                                                                                                                                                       Foto: Daniel Urhøj

Konkurrence kickstarter karrieren

For Volt, der er den anden af de to vindervirksomheder, kan deltagelsen på SXSW betyde nye investorer. Med en bærbar mobiloplader, der giver power to go og gør det muligt for bl.a. festivalgæster at streame musik nonstop, har de allerede indgået et samarbejde med Roskilde Festival og tilbagelagt flere end 40 festivaler i 2014. Nu er de parate til at tage hul på det amerikanske marked.

– Da Volt allerede er den førende leverandør af mobilopladning i Europa, giver det god mening at kigge mod USA. Det amerikanske festivalmarked er et stort marked i rivende udvikling, fortæller gutterne fra Volt, der er stiftet af de tre festivalelskende og designinteresserede venner, Trygve Aabye Dam, Tobias Aabye Dam og Rune Schostag Nielsen, der mødtes på Danmarks Tekniske Universitet i 2011.

– Det er derfor vigtigt for os at være en del af en event som SXSW, der giver os mulighed for at skabe et fundament for vores fremtidige relationsarbejde i USA – ved at forbinde os til nogle af nøglepersonerne på den nordamerikanske festivalscene, tilføjer de.

Også Audiocase har en ambition om at kickstarte amerikanerne med sit besøg på SXSW.

– Over halvdelen af Kickstarters totale backers er fra USA, så hvis Audiocase skal blive en stor succes på Kickstarter, er det oplagt at sætte fokus på det amerikanske marked. SXSW passer derfor også perfekt ind. At kunne demonstrere Audiocase live er afgørende for at få den solgt, lyder det fra Søren Larsen fra Audiocase.

Pitch til millioner

Som noget nyt samler man i år alle nordiske start ups på SXSW i et nordisk fællesskab, Nordic MashUp Day, der arrangeres i samarbejde med flere nordsike aktører, herunder Oslo Business Region og Mashup Norway. Her vil der blive netværket, nurset og dystet, når virksomheder fra Danmark, Norge og Sverige pitcher for inviterede, internationale investorer og kæmper om titlen som ”Best Nordic Startup Act”.

En titel, som kan få afgørende betydning for forretningen, forklarer Linn Andersen Holm, der i samarbejde med konsulenter fra Vækstfabrikken Lydens Hus er i gang med at finpudse formen hos de to danske virksomheder.

– Det er set før, at en pitchkonkurrence har sat fut i karrieren. Airtame, hvis produkt gør det muligt at streame indhold fra mobil og computer trådløst til en HDMI-enhed, er et godt eksempel på en dansk virksomhed, der formåede at forvandle pitch til penge. Efter at have vundet pitchkonkurrencen på CES sidste år, gik deres crowdfundingkampagne fra 900.000 til 7,1 millioner danske kroner på et døgn. Så vi har store forventninger til både Audiocase og Volt og ser frem til at vise SXSW, at det er dansk lyd, der duer, afslutter Linn Andersen Holm.

Du har mulighed for at møde de to vindere, inden de drager af sted mod USA. Den 10. Marts i Lydens Hus giver de den pitch, der forhåbentlig kan føre dem til tops på SXSW.

Invitation til debat i Lydens Hus 10. marts
Følg de to vindere på Lydens Hus’ Facebookside
Følg Audiocases crowdfunding-kampagne på Kickstarter
Læs mere om Nordic Mash Up Day

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare