Dansk musik hos Baresso – la – ti – do

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Hos den danske kaffekæde Baresso kender de ikke bare duften af en god kop kaffe, de kender også lyden af en god idé. Derfor var de hurtige på aftrækkeren, da det danske pladeselskab 10.000 Records satte en hemmelig sang med pigegruppen Nelson Can til salg på auktion. Et koncept og et tilbud som kaffekæden ikke kunne modstå, og som de nu sponsorerer med 10.000 kroner.

– Normalt bruger vi ikke penge på sponsorater, men her var der bare et anderledes og interessant initiativ, som tiltalte os. Den her pionerånd, som 10.000 Records står for, synes vi, passer godt til vores eget koncept, fortæller Sinne Fredslund Madsen, online media og kommunikationsansvarlig i Baresso.

10.000 Records er da heller ikke et helt almindeligt pladeselskab. For at udgive hos Noah Rosanes og Mikkel Benn, der står bag non-profit-selskabet, skal artisten først og fremmest kunne indspille og mixe et album for højst 10.000 kroner. Derudover skal artisten donere et nyt nummer, der kun findes i ét eksemplar, og som aldrig er hørt af andre end bandet selv. Dette nummer sælges til højst bydende dog minimum 10.000 kroner på 10.000 Records musikauktion. Pengene fra auktionen går direkte videre til pladeselskabets næste artist, og køberen er på den måde med til at støtte ny dansk musik og krediteres som sponsor.

Ved at købe Nelson Can nummeret har Baresso altså sikret den næste plade i rækken hos 10.000 Records.

Og i virkeligheden er der slet ikke så langt fra at sælge god kaffe til at sælge god musik. Konceptet bag 10.000 Records, hvor den første plade avler den næste i rækken, er nemlig i tråd med den måde, Baresso har udbredt sit kaffekoncept på helt fra starten – her er én kaffebar i 2000 blevet til 43 i 2012.

– Det er blevet udbredt kop for kop og shop for shop, fortæller Sinne Fredslund Madsen om Baressos koncept, der nu også kan siges at brede sig track for track.

– Det er den her virale tankegang, som også findes hos 10.000 Records, som jeg godt kan lide. Jeg har selvfølgelig ikke noget imod, at man får sagt, at det er Baresso, der står bag den næste plade. Men det har været meningen fra starten, at det her skulle have lov til at leve sit eget liv på internettet, og hvor det ellers breder sig ud.

Selvom hun endnu ikke ved, hvem der bliver den næste artist på 10.000 Records og dermed hvilken plade, Baresso kommer til at lægge navn til, er hun ikke spor bekymret.

– Vi har først og fremmest sponsoreret konceptet og ikke så meget kunstneren – da vi købte sangen, havde vi jo ikke hørt den, så det var ikke sangen som sådan, vi var interesserede i, det var hele den her idé med at støtte ny, dansk musik.

Musik har altid været et centralt omdrejningspunkt i den populære kaffebar. De har tidligere samarbejdet med pladeselskabet Red Dot Music, der har sikret dansk jazzmusik til de kaffetørstige gæster. Men med det nyindkøbte nummer af Nelson Can bliver det helt nye og mere punkede toner, der skal akkompagnere kaffen. Og det er helt bevidst, fortæller Sinne Fredslund Madsen. For selvom kaffen er mild og rund, må der gerne være kant i musikken.

– Nelson Can rammer ned i noget, vi ikke før har kommunikeret, og det, synes jeg, er interessant. Det er en helt anden musikgenre, som jeg mener, går godt ud til en del af vores gæster.

Hun håber, at den ”Roskildeaktuelle” pigegruppe, vil kunne tiltrække et endnu bredere publikum.

– Det er den konstante udfordring for os at arbejde med så bred en målgruppe som muligt – vi henvender os til virkelig mange forskellige mennesker, og derfor er der også mange holdninger til musik. Så at satse på et mere ungt og råt udtryk er et forsøg på at imødekomme lidt flere end dem, vi normalt når ud til.

Og gæsterne kan godt forberede sig på, at kaffekopperne kommer til at ryste lidt ekstra, næste gang de besøger kaffebaren. Playlisterne har nemlig allerede fået et løft.

– Der er kommet flere danske kunstnere på vores playlister og en smule mere kant. Musikken må godt i sig selv have en identitet – den må gerne kommunikere et eller andet og formidle nogle stemninger og følelser, der er interessante og gode at lytte til, fortæller Sinne Fredslund Madsen.

Nummeret med de tre Nelson Can piger må man dog ind på Baressos hjemmeside for at høre, og her vil man også kunne følge med i, hvornår der sker noget nyt på musikfronten. Sammen med nummeret, som de købte på auktion, følger nemlig også en musikvideo og en koncert – og selvom Sinne Fredslund Madsen ikke kan afsløre alt for meget, kan hun godt love, at det kommer gæsterne til gode.

– Det understreger bare, hvor mange vindere, der er i det her samarbejde. Det kommer så mange mennesker til gode; både vores gæster, 10.000 Records, Nelson Can og den næste kunstner i rækken – og så os selv selvfølgelig. For selvom et initiativ som det her ikke afføder en direkte respons, så tror jeg, at det på sigt er med til at forme et billede af Baresso som et sted, der støtter musikken.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare