Dansk musik dur

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

2011 var et spændende år for de danske musikselskaber. Det vidner IFPIs nye årsrapport, ”Musikselskaber 2011” om. Her beskriver helt nye tal, at det digitale musikforbrug for alvor er på vej frem, at danskerne foretrækker dansk musik, og at albumformatet langt fra er dømt ude af forbrugerne.

Den nye rapport fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI samler således op på et år, der på mange måder har været skelsættende – ikke mindst for den digitale virkelighed. Her har streamingtjenester som Spotify og Rara, der netop så dagens lys i 2011, haft stor betydning for de digitale indtægter, der voksede med 18 procent i det forgangne år.

Selvom udviklingen peger i retning af et voksende, digitalt marked, betyder det ikke, at gamle klassikere som eksempelvis albumformatet er røget ud. De digitale albums er nemlig populære hos de danske musikelskere, der i 2011 forbrugte 29 procent mere på den post end tidligere.

2011 blev også året, hvor dansk musik toppede hitlisterne. 56,9 procent af musikselskabernes samlede omsætning kom fra danske artister, hvilket er den hidtil største markedsandel, dansk musik har set.

Det glæder IFPIs bestyrelsesformand, Henrik Daldorph, der i en pressemeddelelse peger på to medvirkende faktorer til denne udvikling.

– Danske musikselskaber har på trods af nedgang arbejdet langsigtet med at investere i dansk musik. Det arbejde bærer frugt nu. Men den positive udvikling kunne selvfølgelig ikke være foregået uden det høje kvalitetsniveau, som danske musikere vitterligt har i disse år.

Gramex har også tidligere sat danskernes forbrug af dansk musik under lup. I den forbindelse konkluderede Retorikprofessor Christian Kock, at det ikke er overraskende, at danskere går efter dansksproget musik, da sproget og sangteksterne først for alvor rammer lytteren og taler til følelserne, når han eller hun får alle nuancer med – og det sker bare bedst, når der synges på dansk.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare