Danmark får verdens første vækstfabrik inden for lyd

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Ny vækstfabrik i hovedstaden skal sætte skub i lydbranchen. Lydens Hus bliver den første vækstfabrik i verden, der er specialiseret i lyd. Det baner vejen for nye partnerskaber og forretningsmodeller i musikbranchen, mener Gramex, der står bag projektet.

Lydens_Hus_presse_med tekst

Lyd bliver omdrejningspunktet, når en ny vækstfabrik slår dørene op senere i år. Lydens Hus, der netop har modtaget en bevilling fra Københavns Kommune, bliver det første udviklingsmiljø nogensinde, der samler kunstnere, kreative og højteknologiske iværksættere inden for lydbranchen under ét tag med fokus på vækst og forretningsudvikling.

Nyt offentligt-privat partnerskab

Bag det nye vækstinitiativ står et konsortium bestående af Væksthus Hovedstadsregionen, Vækstfabrikkerne (Væksthus Sjælland) og Gramex. Desuden er der tilknyttet en række associerede partnere, bestående af interessenter fra kommunen, det private erhvervsliv og uddannelsesinstitutionerne.

– Takket være imødekommende og visionære politikere er det lykkedes at skabe Lydens Hus; et offentligt-privat partnerskab, som jeg forventer mig meget af. Lyd er en dansk spidskompetence, men det kræver nye tiltag og samarbejder på tværs, hvis vi skal bevare den styrkeposition. Lydens Hus bliver det fælles sted, som vi har manglet. Her møder kunstneren, købmanden; ingeniøren møder uddannelsesinstitutionen, og den etablerede virksomhed møder den enkelte iværksætter, udtaler John R. Kristensen, adm. direktør, Gramex.

Musikiværksættere får mødested

Lydens Hus henvender sig til små og mellemstore vækstvirksomheder og kreative iværksættere, der beskæftiger sig med lyd, herunder bl.a. musikere, spil- og animationsudviklere, designere, teknikere og ingeniører. Som iværksætter i Lydens Hus indgår man i et skræddersyet vækstforløb og får adgang til et unikt netværk og et moderne kontorfællesskab med 50 arbejdsstationer og både lydlaboratorium og lydstudie, centralt beliggende i København.

– Det kunne for eksempel være en person, som er i gang med at lave en app, som lejer sig ind i Lydens Hus. Udover at få adgang til et topmoderne kontorfællesskab indgår personen i et skræddersyet vækstforløb, hvor han eller hun gennem sparring og mentoring får de bedste betingelser for at afprøve og videreudvikle sin forretning, forklarer Thomas Maagaard Dyekjær, underdirektør, Gramex.

– Alle erfaringer viser, at når man sætter folk med samme vækstambitioner sammen i et såkaldt cluster, så rykker det forretningen langt hurtigere, end hvis de sad alene, supplerer direktør John R. Kristensen.

Dansk lyd som brand

De glæder sig begge over nu at kunne tilbyde et fælles mødested og udviklingsmiljø, hvor musikbranchen bliver en del af  et større netværk, der beskæftiger sig med lyd.

– Lydens Hus skaber helt nye rammer og muligheder for danske musikere og musikselskaber. Med initiativet vil der for alvor blive sat fokus på vækst og beskæftigelse i spændingsfeltet mellem kultur, teknologi og forretning. Den danske musikbranche vil få en unik mulighed for indgå i nye partnerskaber og udvikle nye forretningsmodeller, der kan sætte gang i væksten. Vi tror på, at vi med Lydens Hus kan være med til at brande dansk lyd og gøre den til en endnu mere eftertragtet vare i hele verden, udtaler underdirektøren.

Lydens Hus Pressemeddelelse 2014

Berlingske: Lyden får sit eget hus i København

Børsen: Ny vækstfabrik for lyd bliver verdens første

Politiken: Nyt væksthus for lyd skal skabe flere jobs

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare