Danmark får ny musikstatistik

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Der er gang i musikbranchen. Det ved de folk, der beskæftiger sig med den. Men hvad er branchen egentlig værd? Det skal en ny omfattende musikstatistik give et svar på. Resultaterne af det første indledende arbejde er offentliggjort. Nu arbejder Gramex sammen med Koda, Dansk Live, MXD og Ifpi på at gøre statistikken til en årligt tilbagevendende begivenhed.

Der er længe blevet talt og gisnet om, hvad den danske musikbranche egentlig bidrager med til dansk vækst. Men konkrete tal har det været småt med.

Det har fået Musikzonen til at iværksætte en ny dansk musikstatistik, der involverer en bred vifte af aktører i den danske musikbranche.

– Der har ikke tidligere været en undersøgelse, der viser musikkens omsætning. Pengestrømsanalysen i 2010 tog fat i musikernes indtjening, mens Gramex, Koda og Ifpi hver især har vist deres egne årlige omsætningstal; vi manglede en samlet analyse, fortæller Lisa Klint, direktør i Musikzonen.

Hun nåede lige præcis at offentliggøre de første tal i statistikken, inden Musikzonen lukkede ned efter at have afsluttet sin treårige bevillingsperiode. Tal, som hun beskriver som det indledende arbejde med en omfattende årlig statistik.

– Det blev Musikzonens sidste fodaftryk, men også et af dem, der rækker langt ud i fremtiden. I mit arbejde med brobygning mellem musikbranchen og det øvrige erhvervsliv, var det mit klare indtryk, at der var behov for en statistik og for at få sat nogle konkrete tal på, hvad branchen egentlig bidrager med til dansk vækst. En ting er, at vi i branchen selv ved, hvad vi er værd, noget andet er, at overbevise aktører uden for branchen om, at musik ikke bare er en lille, ligegyldig post, men rent faktisk er en af de mest betydningsfulde veje til vækst. Og derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu har taget de første, indledende skridt i retning af en årligt tilbagevendende musikstatistik, fortæller hun.

Musikstatistikken er udarbejdet af Rambøll i samarbejde med Musikzonen, Gramex, Koda, Ifpi, MXD og Dansk Live. Og parterne er meget tilfredse med, at der fremover vil være friske tal at henvise til, når musikbranchens muligheder og potentiale er til debat.

De må dog som resten af musikbranchen væbne sig med tålmodighed, da udarbejdelsen af en så omfattende statistik kræver både tid og et veludviklet metodeapparat.

Indtil statistikken er blevet mere solidt forankret, kan de dog glæde sig over det første resultat, der har beregnet musikbranchens samlede omsætning i 2011 til 4.698 millioner kroner.

Til trods for at tallet ser ganske lovende ud, er det noget helt andet, der optager Lisa Klint.

– Det er egentlig ikke selve tallene, der er det centrale lige nu; det er dét, at der nu iværksættes en årligt tilbagevendende analyse, som vi fremover kan bruge til at se nogle tendenser og indsatsområder, forklarer hun.

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare