Bryd dig til vækst

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Montana gør det. Libratone gør det. Brüel & Kjær gør det. De bryder med den traditionelle værdikæde og finder nye partnere og nye forretningsområder. De tre danske virksomheder har på hver sin måde formået at tilføre værdi til deres produkter og ydelser ved at lave de såkaldte radikale værdibrud. Og det er vejen til vækst, mener ekspert, der gerne så endnu flere af slagsen.

For tre år siden kunne man for første gang købe specialdesignede højtalere, når man handlede møbler hos den danske møbeldesign-virksomhed, Montana. Højtalerne havde design-virksomheden udviklet til at passe ind i deres populære, kvadratiske reolsystemer, så hver af de karakteristiske reol-kasser fungerede som kabinet. Den idé var der mange, der bifaldt, men der var færre, der rent faktisk benyttede sig af tilbudet. Blandt andet fordi det krævede, at kunden selv gik ud og fandt et lydsystem, der passede med højtalerne.

I dag kan man stadig købe Montanas specialdesignede højtalere i butikkerne, men i modsætning til tidligere går de kvadratiske lydkasser som varmt brød. Montanas kreative direktør, Joakim Lassen har nemlig i løbet af de sidste tre år udviklet et samarbejde med lydvirksomheden Point Source Acoustics – og det har ført til et endnu stærkere produkt. Når man køber en højtaler til sin Montana-reol i dag, får man således ikke bare smukt design, men også en indbygget forstærker og DAB-radio med trådløs streaming af musik og lyd fra computer, smartphone, tablet osv. med i købet. Og det er der altså rigtig mange, der har benyttet sig af – både her hjemme og i udlandet.

De er imidlertid  ikke de eneste, der har haft held med at optimere deres produkter ved at bryde den klassiske værdikæde fra design og produktudvikling over produktion til markedsføring og salg – og i stedet indgå et partnerskab på tværs af brancher.

Hos danske Libratone, hvor man udvikler særlige bærbare trådløse højtalere – oprindeligt baseret på Apples Airplay-teknologi – har man brudt kæden og outsourcet hele produktionen, der tidligere lå i Indonesien, til den globale fremstillingsvirksomhed Flextronics. Blandt andet for at imødekomme den store efterspørgsel i Europa og dermed spare fragtpriser og omkostninger fra Asien.

Også Brüel & Kjær er hoppet med på “bryde-bølgen”. Den danske virksomhed, der i årevis har produceret apparater til måling af lyd og vibrationer, er gået fra at sælge måleapparater til nu at sælge en hel service, nemlig måling af lyd. Her er der altså ikke tale om et nyt partnerskab, men om en ny måde at placere sig på i værdikæden.

Og det er vejen frem, mener lektor fra CBS, Kim Sundtoft Hald, der gerne så, at endnu flere gjorde de tre danske virksomheder kunsten efter. Det kræver dog unikke kompetencer, forklarer han.

– For at få udbytte af at bygge en værdikæde op på en ny måde, skal man selv være i besiddelse af unikke kompetencer og processer. Det er langt fra alle virksomheder, der har det. Derfor ser man ikke så mange eksempler på radikal værdikædeudvikling, som man kunne ønske sig, forklarer han til Berlingske (25.02.2014).

Også i musikbranchen kan man med fordel skærpe opmærksomheden i forhold til utraditionelle partnerskaber og de såkaldte værdibrud. Det mener Gramex’ underdirektør, Thomas Maagaard Dyekjær, der i samme anledning advarer mod, at den nuværende succes med fx streamingtjenester bliver en ny sovepude for branchen.

– Der er for første gang i flere år vækst i musikbranchen. Men det betyder ikke, at vi skal læne os tilbage. Vi skal fortsat udforske nye samarbejder på tværs af brancher og udfordre de enkelte led i værdikæden. Det  er nemlig ikke længere nok “bare” at sælge et stykke musik. Digitaliseringen har medført, at det samme stykke musik kan sælges til den samme kunde flere gange  –  uden at han eller hun føler sig snydt. Det har den betydning, at kunden i langt højere grad skal have noget andet med sin musik, hvis han eller hun skal blive ved med at betale – det kan være i form af en anden leverance eller en anden pakketering – fx i en reol fra Montana. Jeg tror og håber på, at vi i den nærmeste fremtid vil komme til at se en udvikling, hvor musikbranchen indgår i helt nye og nok også ganske uventede samarbejder, afslutter han.

Læs mere om musikalske partnerskaber:

De river ned for at bygge nyt

Danmark sætter nye lydstandarder

Verdensstjerne satser på dansk app

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare