Børn skal lære at lytte

Lydværk23_530

Af Rie Toldam Knudsen, Gramex

Luk øjnene. Åbn ørerne. Ingeborg Okkels lærer børn og unge at lytte.

– Når jeg beder ungerne om at lukke øjnene, så lukker de helt automatisk også munden. Og så åbner de ørerne. Det er virkelig enkelt, men det virker.

Ingeborg Okkels lærer børn og unge at lytte. Ikke til deres forældre eller skolelærer, men til verden omkring dem – og musik. For lige som alt andet er det at lytte noget, man kan lære.

– Vi har i mange år trænet vores unger til dårlig lyd. Nu må vi ”omtræne” dem til god lyd, siger hun.

Ingeborg Okkels er cand.mag. i musikvidenskab og har skrevet ph.d. om, hvordan teknologi har påvirket vores måde at opfatte musik og lyd. I dag driver hun fra Lydens Hus virksomheden Lydværk, der først og fremmest arrangerer lydworkshops for børn og unge.

– Målet er at danne den her nye generation af musikbrugere, så de sætter pris på kvalitet. Jeg vil gerne åbne deres ører for alle detaljerne i et lydbillede. Om det er hverdagens lyde eller det er en dyr, fed produktion, det er pivligegyldigt for mig. Det handler om at lægge mærke til og sætte pris på detaljerne, for det er fuldstændigt faldet ud af lyttevanerne hos børn og unge i dag, forklarer hun.

For selv om børn og unge hører sindssygt meget musik i dag, er det som regel på telefon eller computer og derfor i komprimeret form.

– Børn i dag er vant til at musik er mobil og kommer ud af højttaleren i sådan en ensartet pølse af lyd. Mine egne børn synes simpelthen, det er fysisk ubehageligt at høre klassisk musik i ordentlig lydkvalitet, fordi der er de her dynamiske udsving, man kan mærke i kroppen – og det er de jo slet ikke vant til, fortæller Ingeborg Okkels.

Gode lyttevaner giver gode ører

For Ingeborg Okkels er lydbevidsthed ikke luksus eller krymmel på lagkagen. Dårlig lyd påvirker ikke bare oplevelsen af musikken, men giver også høreskader.

– De her småbitte høretelefoner smadrer jo ørerne. Fordi der ikke er nogen bas i, skruer man helt op, for at kunne høre noget, og så bliver de høje frekvenser endnu højere. Men hvis ikke vi lærer vores børn gode lyttevaner, er der undersøgelser, der peger på, at 5-10 procent af alle unge vil have svære høreskader om 15-20 år.

– Så hvis vi ikke gør noget ved det her i musikbranchen, kan vi lige så godt gå ind i høreapparat-branchen, fortæller hun.

Begynder man at skabe bedre lyttevaner og større lydbevidsthed hos børn og unge, følger mange andre sidegevinster med, lover Ingeborg Okkels:

– Vi lever i en meget visuel kultur. Når man først lukker øjnene og åbner ørerne, så sker der også noget med koncentrationen. Når musikken eller lydoptagelsen spiller, så bliver du nødt til at være til stede lige der, hvor den er. Det er jeg sikker på, man kan bruge ude i skolerne til at reducere larm og skabe mere fokus og koncentration, siger hun.

Danmark vil have god lyd

Ingeborg Okkels står ikke alene i kampen for ordentlig lyd. Gramex er med på den lydbølge, der i disse år rammer Danmark, og fik blandt andet ideen til Lydens Hus – verdens første vækstfabrik med specifikt fokus på lyd.

– De færreste af os ønsker at gå tilbage til tidligere tiders analoge tv med udflydende farver og svagt tegnede konturer. Nej, nu vil vi have skarpe konturer og knivskarpe farve i super kvalitet. Desværre er udviklingen inden for lydkvalitet gået den modsatte vej og har dermed medført et tab for musikken, musikelskere og kommende musikbrugere, udtaler underdirektør i Gramex Thomas Maagaard Dyekjær.

– Derfor er der rigtigt glædeligt, at der findes ildsjæle som Ingeborg Okkels, som med sit arbejde er med til at give vores børn et væsentligt bidrag til deres almen dannelse  nemlig bevidsthed om lydkvalitet og musik. En sådan bevidsthed fører uundgåeligt til krav om kvalitet, både kunstnerisk som lydmæssigt, og vil gøre musikken mere værdsat. Og det vil på sigt føre den tabte værdi tilbage til musikken, siger Thomas Maagaard Dyekjær.

Se Musikparlamentets film om Lydværk
Læs mere om Lydværk og Ingeborg Okkels
Læs flere Gramex-artikler om lydkvalitet

 

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare