Befolkningsboom booster dansk radio

By i bog_lille

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Det er billigere, til gengæld bliver der længere til arbejde. Befolkningsboom i de større danske byer betyder, at flere og flere bosætter sig i udkanten af byen. De vil have billigere bolig og beholde drømmejobbet. Det har afgørende betydning for radiolytningen, mener både radiodirektør og Gramex’ direktør, der begge spår radioen en renæssance.

København bliver 1000 borgere rigere hver måned. Det svarer til 30 nye indbyggere hver eneste dag. Det er ikke kun i København – men i de danske storbyer generelt – at bygrænserne udvides. Bedre veje og billigere boliger betyder, at flere og flere vælger at bosætte sig i udkanten af byen. Det betyder længere transporttid – men også flere radiolyttere.

Undersøgelser viser, at 70 procent af danskerne, der lytter til musik, gør det under transport (Kulturvaner 2012).

Direktør i SBS Discovery Radio, Jim Receveur kan nikke genkendende til udviklingen.

– Jeg kan se det hos mange af mine egne medarbejdere – unge familier, som måske ikke har penge nok til at bo herinde i København – de flytter ud til udkanten af byen – byen bliver større og større. Det betyder, at transporttiden også bliver større og større – og så længe din transporttid er lidt længere, bruger du også mere tid på radio – i bilen, på cyklen med din mobiltelefon osv., forklarer han.

Læs Receveur: Radioens Rolls-Royce

Alt tyder på, at danskernes transporttid vil stige yderligere i fremtiden.

De seneste ti år er andelen af pendlere med over 50 kilometer fra deres hjem til arbejdsplads steget med hele 43 procent. Det viser en ny analyse fra KL’s nyhedsbrev Momentum.

Det har skabt optimisme i musikbranchen. I 2012 lyttede 75 procent af danskerne til musik i radio og på tv. Det tal kan stige, mener en begejstret direktør i Gramex, John R. Kristensen.

– Radioen har alle dage været et populært medie, men det tyder altså på, at radiolytningen ikke har toppet endnu, forklarer han og fortsætter:

– Noget andet er, at danskernes samlede musikforbrug er steget. Tag for eksempel streaming, hvor der i de nordiske lande i dag er 8 millioner brugere af diverse musikstreamingtjenester. Det er altså ikke sådan, at flere radiolyttere giver færre streamingbrugere – eller omvendt. De to platforme ser ud til at supplere hinanden og samlet set bidrage til et musikmarked i vækst, forklarer han.

Ifølge ham vil danskernes øgede transporttid komme de danske kunstnere og pladeselskaber til gavn.

– Flere og flere radiostationer satser på det danske repertoire. Vores tal viser, at flere nye, danske udgivelser finder vej til radioen. Det er altså ikke længere de samme tre eller fire monsterhits, der er i rotation nonstop. At danskerne bruger længere tid på transport og dermed længere tid ved radioen får altså betydning for vores medlemmer, der får mulighed for at nå ud med deres musik til en endnu bredere – og måske også en mere trofast – lytterskare end tidligere.

Læs mere

Mere ny dansk musik finder vej til radioen

23.10.2014

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare