Årets musikinnovation

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Dette års Spot Festival bød ikke kun på nye musiknavne, men også på nye forretningsidéer. Festivalen dannede rammen om Musikparlamentets årlige innovationskonkurrence, hvor tre finalister dystede om at vinde den prestigefulde pris og en check på 10.000 kroner, skænket af Musikzonen. Førstepladsen gik til to kvinder, der var trætte af at lytte til eurodance i fitnesscentrene.

– 45 minutter inde i træningen mistede vi pusten fuldstændig – ikke på grund af træningen, men på grund af musikken.

Sådan lød det, da Julie Vestergaard Nissen og Josefine Aggebo præsenterede deres ide, MusicFIT, der fremover skal bringe ny og mere alsidig musik ind i de danske fitnesscentre.

De var i bogstaveligste forstand gået i træningslejr for at kunne præsentere deres idé for dommerpanelet, der i år var mødt op på Spot Festivalen for at udnævne vinderen.

På baggrund af deres research i Fitness World skitserede kvinderne en forretningsmodel, der giver musikerne flere potentielle lyttere og fitnesscentrene nye og flere brugere. Med MusicFIT skal det fremover være muligt for fitnessgæsterne at vælge fitnesshold efter musiksmag.

– Der er 700.000 brugere i fitnesscentrene og dermed 700.000 potentielle lyttere for musikerne. Og det er det, vi gerne vil udnytte, fortalte de to kvinder.

Sammen dannede de et stærkt team, der ikke var i tvivl om, at de var i topform.

– Vi har knækket koden, lød det selvsikkert fra duoen.

Og det var nok til at overbevise dommerpanelet om, at de havde fundet en vinder.

– Når fitnessbranchen siger, at de kan se potentialet, så er det bare op til musikbranchen at tage imod det, fortalte Musikzonens direktør, Lisa Klint, der var dommer i konkurrencen og desuden skænkede de 10.000 kroner til vinderne.

Det var ikke kun MusicFIT, der var sluppet igennem nåleøjet og var kommet til finalen. Også ”Musicmap” ved Jesper Mikkelsen og ”KulturLeg” ved Kat Jarby fik mulighed for at sælge deres idé over for dommerne.

Men det blev altså den energiske MusicFIT-duo, der løb af med sejren.

– Det er helt vildt fedt. Vi tror jo selv på ideen, men det er fedt at have fået branchens nik, lød det fra det glade vinderteam, der var parate til at bruge pengene på at realisere projektet – men der var dog lige noget, de skulle ordne først.

– I første omgang skal vi bare ud at have en gylden dame!

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare