Året der gik med Gramex og musik

nytår_champagne

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Året går på hæld, og det er tid til at gøre status. 2014 har stået i musikken og lydens tegn. Vi har samlet nogle af de største begivenheder fra året, der gik – fra mere dansk musik til branchestatistik og verdens første lydvækstfabrik.

Dansk musik stormer frem

Året, der gik, bød på en masse ny, dansk musik. I alt modtog Gramex 2.350 studielister i 2014 – og meget af den musik blev afspillet i radioen. Gramex’ statistik fra 2014 viste, at flere og flere danske udgivelser finder vej til de danske radiokanaler.

Mere ny dansk musik finder vej til radioen

Medlemmer modtager rekordstort beløb

Året rundt arbejder Gramex på at indhente penge på vegne af musikere og musikselskaber, når deres musik bliver afspillet offentligt. Men én ting er at få hentet dem ind, noget andet er at få dem fordelt til de rette. Begge dele lykkedes med stor stil i 2014, hvor Gramex udbetalte det største beløb nogensinde i Gramex’ 51 år lange historie.

Mere end 150 mio. sendes til udøvende musikere og musikselskaber

Årets overraskelse: medlem modtager megacheck

Flere af Gramex’ medlemmer fik del i det rekordstore udbetalingsbeløb i 2014. Inge Gotved var én af dem, der modtog en megacheck i året, der gik. I over 40 år har hun sendt radio-morgengymnastik. Udbetalingen kom mildest talt som en overraskelse for den ellers garvede gymnastik- og radioguru.

Nyt medlem modtager megacheck

Musikbranchen er en milliardindustri

2014 blev ligeledes året, hvor der kom et tal på, hvad musikbranchen er værd. Musikstatistikken, der er udarbejdet af Rambøll, viste, at musikbranchen årligt bidrager med mere end 7 mia. kroner til dansk økonomi.

Dansk musik omsætter for milliarder

Radio og streaming i succesfuldt parløb

Musiksalget i Danmark voksede med 9 procent fra 2013 til 2014. Musikken væltede praktisk talt frem – fra streamingtjenester, kølediske og brødristere. Men udover at tallene viste vækst, pegede forbrugernes vaner i flere retninger. Nogle valgte streaming; andre valgte radio. Og netop denne tendens – at radio og streaming gik hånd i hånd – betød, at musiksalget og -forbruget steg betragteligt i året, der gik.

Radio og streaming sikrer stigende indtægter

Vinyl gør comeback

Årets absolutte overraskelse blev vinylen. Imens mange havde travlt med at dømme de fysiske medier helt ude, stormede vinylsalget frem. Pludselig var det ikke kun samlere, DJs og jazzentusiaster, der ville betale ekstra for den populære, sorte skive, men også popartister, pladeselskaber og teenagepiger.

Enlig svale eller egentlig tendens?

Forbrugere efterspørger lydkvalitet

For et par år siden var nyheden, at streaming for alvor havde fået sit tag i danskerne; i 2014 var det kvaliteten af den lyd, man kunne streame, der var på danskernes læber. Flere streamingtjenester valgte således at tilbyde lytterne særlige abonnementer, hvor lydkvaliteten var forbedret – og folk var villige til at betale.

WiMP gør det. Spotify gør det. Og nu gør TDC det også

Ny nordisk bevægelse for bedre lyd

Den stigende interesse for lydkvalitet kulminerede i 2014 med en ny bevægelse, Nordic Dynamic, der tog skrappe midler i brug i kampen mod dynamisk komprimering; de bad radiostationerne om at holde sig væk fra deres musik.

Fingrene væk fra min musik

København får verdens første Vækstfabrik for lyd

10. oktober 2014 åbnede verdens første Vækstfabrik med speciale i lyd, Lydens Hus, i København – helt nøjagtigt i samme hus som Gramex. Og det er ikke det eneste, de to har til fælles. Gramex er initiativtager til dét, der i dag er verdens første lydtematiserede Vækstfabrik, der udover nye arbejdspladser, skal sætte standarderne for lyd og udvikle fremtidens lydprodukter.

Lydens Hus laver fem på stribe

Årets vækstinitiativ 2014

Gramex er ikke alene om at tro på vækstpotentialet inden for musik og lyd. Berlingskes Erhvervsredaktion afrundede året med at udnævne lyd og Lydens Hus som det bedste vækstinitiativ i 2014.

Gramex bag vækstinitiativ 2014

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare