Ansatte i butikker uden musik savner musikken

Hvad betyder musikken for arbejdsmiljøet hos de butiksansatte? Ikke så lidt, viser en ny svensk undersøgelse. Især i denne ‘søde’ julemusik-tid.

Musik går direkte ind og påvirker vores humør, vores følelser og vores adfærd. Men ligesom musik kan booste butikkers brand, salg og kundeoplevelse, har musik også betydning for arbejdsmiljøet for de ansatte i butikkerne. Hvor stor en betydning er netop blevet undersøgt i Sverige.

Rapporten ’Musik i butik’ er resultatet af en undersøgelse blandt 2.000 butiksansatte i Sverige. Bag undersøgelsen står det svenske forbund for butiksansatte.

De nye svenske tal understreger musikkens værdi ikke bare for salget og kundernes oplevelse, men også for de ansattes arbejdsmiljø, forklarer Gramex’ direktør John R. Kristensen:

– Vi kan se, at musikken i den grad er savnet af ansatte i butikker, der af den ene eller anden grund har fravalgt musikken. Men musik kan altså noget helt særligt, bekræfter de svenske tal. Især hvis man bruger musikken strategisk og inddrager sine medarbejdere i hvad det er for noget musik, de har i ørerne dagen lang. Varieret musik, man kender og godt kan lide, giver gladere medarbejdere. Og gladere medarbejdere giver gladere kunder, siger John R. Kristensen.

Musik til arbejdet, tak

Rapporten viser, at langt de fleste ansatte i butikker, der ikke spiller musik i åbningstiden, savner musikken. Hele 71 procent af de ansatte i butikker uden musik ville ønske, at der blev spillet musik på deres arbejdsplads. Kun 17 procent er glade for at slippe for musik på arbejdet.

Men det er selvfølgelig ikke ligegyldigt hvad det er for noget musik man sender ud i ørerne på sine medarbejdere i butikkerne, viser rapporten. Musik, man genkender og har indflydelse på, opleves mere positivt af de ansatte end musik, man ikke kender og ikke har mulighed for at påvirke, som modsat kan skabe stress og træthed.

Derfor kan det betale sig at involvere de ansatte i den musik, der bliver spillet i butikken, siger rapporten, og lave en musikaftale med Stim og SAMI – der er de svenske organisationer svarende til Koda og Gramex – som giver adgang til alverdens musik at vælge mellem.

I butikker med en musikaftale oplever 49 procent af de ansatte musikken som positiv og 21 procent musikken som negativ. Men blandt dem, der selv kan vælge musikken, oplever 64 procent musikken som positiv for arbejdsmiljøet.

Julemusikken kan være ”jobbig”

Julemusik har sit helt eget kapitel i rapporten, fordi julemusik kan opleves som særligt ensformig og anstrengende for de butiksansatte.

Hver tredje, der arbejder i butik, har det svært med lige præcis musikken op til jul og mener julemusik indvirker negativt på deres arbejdsmiljø. Det er dog betydeligt færre end forventet, fremgår det af undersøgelsen.

Flertallet af de adspurgte ansatte oplever ikke julemusikken som særligt stressende. Tværtimod fremhæver nogle af dem julemusikken som et kærkomment afbræk fra den musik, der ellers bliver spillet resten af året.

Musik betaler sig

Jul det’ cool eller ej. I Danmark kan man få adgang til at spille den musik, man vil, i sin butik året rundt ved at lave en musikaftale med Koda og Gramex. Koda indgår aftalen også på vegne af Gramex, så man som butik kan nøjes med at lave én aftale og betale én faktura til Koda.

Koda sender automatisk en del af betalingen til Gramex. Vi sender pengene videre til musikere, artister og pladeselskaber, mens Koda selv fordeler pengene til komponister, sangskrivere og musikforlag.

De penge, man betaler for at spille musik i sin butik i dag, går derfor tilbage til musikkens skabere, så de kan skrive, indspille og udgive ny musik i morgen. Musik, vi alle sammen kan få glæde af – på begge sider af juleshopping-disken.

Kodas kundeservice  |  Hvad er forskellen på Koda og Gramex?

 


Musik i butik

Du kan hente den nye svenske rapport her:

Hent Musik i butik – kort version  |  Hent Musik i butik – fuld rapport

 

Af Rie Toldam Knudsen (10.12.18)

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare