10 trin til crowdfundingsucces

crowd_lille

Af Lis Raabjerg Kruse, Gramex

Overvejer du at bede crowden om hjælp til at finansiere dit næste musikprojekt? Er du i tvivl om, hvordan du griber det an? Hvordan dit projekt bliver en succes? Eller om crowdfunding overhovedet er noget ved? Så får du her 10 trin til en vellykket kampagne, der kan overbevise crowden.

#1: Få styr på din strategi

Sørg for, at der er overensstemmelse mellem dit projekt, den måde du kommunikerer projektet ud på, og den “kunstnertype” du er.

Gør op med dig selv, hvilken linje du vil lægge. Hvordan plejer du at promovere dig som kunstner? Hvordan kommunikerer du til dine fans? Er der en ny målgruppe, som du gerne vil have fat i med din kampagne? Hvad kendetegner den gruppe, og hvordan kommunikerer de?

En crowdfundingkampagne må gerne være skæv og skør, men hvis du ikke plejer at være det, er det næppe dét, dine fans bliver tiltrukket af i en crowdfundingkampagne.

Sørg for, at kampagnen fremstår tjekket og gennemtænkt – fra visuelt layout til valg af ord og visioner.

#2: Formuler din idé

Bag et hvert crowdfundingprojekt gemmer der sig en idé.

Sørg for, at din idé er skarpt formuleret og egner sig til crowdfunding.

Spørg dig selv: Er crowdfunding den mest oplagte måde at finansiere dit projekt på? Har du nogle fans, som kunne have interesse i at støtte dig på denne måde? Er der andre måder, der virker mere hensigtsmæssige? Overvej, om du skal vælge én af disse.

Som så meget andet på nettet, handler det i crowdfundingkampagner om nyhedsværdi. Din idé skal være ny, relevant og gerne vække opsigt. Desuden bør dit eget engagement i idéen og projektet skinne tydeligt igennem.

Er du ikke selv overbevist om, at du har verdens bedste idé, skal du ikke regne med at kunne overbevise andre.

#3: Drop tiggermentalitet

Sørg for at formulere dit projekt som et unikt projekt.

Undgå at få det til at lyde som om, at crowdfunding er en nødløsning, at du ikke kan få pengene andre steder fra, eller at du i det hele taget har svært ved at klare dig økonomisk som kunstner. Det motiverer ikke modtageren.

Tænk i stedet dig selv som grundlægger og formidler af et kulturprojekt. Gør det klart for modtageren, hvorfor du gerne vil gøre en ekstra indsats for at gennemføre netop dette projekt – hvilke særlige grunde har du? På hvilken måde er det relevant for andre?

Giv modtageren en fornemmelse af, at det er kunsten, hun støtter. At hun bliver del af noget, som ellers ikke ville kunne eksistere.

#4 : Sæt realistiske mål

De fleste vil gerne være en del af en succes. Sæt derfor realistiske mål, der er mulige at indfri inden for den valgte tidsramme. Søg ikke om flere penge, end dit projekt kan bære, men søg heller ikke om så lidt, at du helt udvander projektet, og får det til at virke ligegyldigt.

Du bør med andre ord sikre dig, at beløbet matcher projektets format. Spørg dig selv, er det noget, der flytter bjerge? Noget, der involverer flere mennesker? Eller er det noget, du kan lave i dit eget hjemmestudie? Sæt beløbet derefter.

#5: Undgå spam

Når du har oprettet dit projekt på en crowdfundingside, er det din egen opgave at sprede budskabet.

Sørg derfor for at fortælle din historie og om din indsamling gennem flere forskellige mediekanaler. Forsøg så vidt muligt at målrette det til den målgruppe og de fans, der er relevante for dit projekt.

Undgå at bombardere hele dit netværk og omverden med mails og Facebookopdateringer – det kan meget nemt give bagslag.

#6: Udnævn ambassadører

I stedet for udelukkende selv at sprede det gode budskab om dit projekt, kan det være en god idé at få andre til at hjælpe dig.

Find nogle støtter i dit netværk, som kan tale din sag.

Det kan være nogle mere erfarne musikere, en musikanmelder, et spillested eller et kendt ansigt, der vil blåstemple dit projekt og opfordre andre til at følge trop.

#7: Find din indre sælger

For nogle kunstnere kan det virke grænseoverskridende at skulle henvende sig direkte til publikum og bede om en donation.

Arbejd med at udvikle den side af dig selv – hvis ikke det allerede falder dig naturligt. Crowdfunding kræver en mere udadvendt kommunikation og en person, der tør tage sælgerrollen på sig og se sit projekt – i højere eller mindre grad – som en vare.

Har du svært ved at kommunikere på den måde, bør du overveje om crowdfunding er den rette platform for dig.

#8: Tag det med på landevejen

Lad projektet være en del af din kunstneriske profil. Tag det med på landevejen, tal om det til koncerter, gør opmærksom på det i interviews.

Stå ved dit crowdfundingprojekt både på og bag scenen og computerskærmen.

#9:  Kend din besøgstid

En crowdfundingkampagne er en enkeltstående begivenhed, der ikke bør gentages for ofte.

Overvej derfor nøje, om det er det rigtige projekt, du har valgt at satse på som dit unikke crowdfundingprojekt – du får måske kun den ene chance.

Er der særlige omstændigheder, der gør, at det alligevel er oplagt for dig at lave flere crowdfundingkampagner på én gang eller hurtigt efter hinanden, kan du overveje, om du skal bruge et synonym, så det samme kunstnernavn ikke fremgår flere steder.

#10: Tænk som Mærsk

Hvad ville en fond sige til dit projekt?

Forestil dig, at din crowdfundingkampagne er en fondsansøgning. Mange musikere har allerede erfaring med at skrive ansøgninger til private og offentlige fonde. Der gælder mange af de samme ting, når en bidragsyder på en crowdfundingtjeneste skal overbevises.

Spørg derfor dig selv, om ”Mærsk” får svar på sine spørgsmål? Er der et realistisk budget? En realistisk tidsplan? Er projektet relevant for andre end dig selv? På hvilken måde er det relevant?

Og skynd dig så at komme i gang – der er en crowd, der venter!

Guiden er formuleret frit efter interview med Fabian Holt, lektor i musik og begivenhedskommunikation på Roskilde Universitet.

Læs mere

Lad crowden kickstarte din forretning

Soffie Viemose: Hit med pengene!

FacebookTwitterGoogle+Google GmailPrintShare